ABN AMRO: Waarom de groene obligatie zo razend populair is

De markt is in 4 jaar vertwaalfvoudigd en ook Apple bemoeit zich er intussen mee: groene obligaties. Voor ABN AMRO’s ‘green bond’ van 500 miljoen euro was er zelfs twee keer zoveel vraag. Joop Hessels, Executive Director DCM Green Bonds bij ABN AMRO, denkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.Een ‘green bond’ is een obligatie waarmee beleggers investeren in duurzame projecten. Bijvoorbeeld in leningen voor duurzaam vastgoed of de verduurzaming van openbaar vervoer. Het werkt zo: een institutionele belegger, bijvoorbeeld een pensioenfonds, koopt een ‘schuldbewijs’ van een bank of een bedrijf. De lening dient als financiering voor duurzame projecten en er wordt een vaste rente over vergoed. Door zo’n groene obligatie te kopen, weten institutionele beleggers precies welke duurzame impact er wordt gemaakt. Een derde partij controleert of de besteding van het bedrag op een transparante manier gebeurt.

Exponentiele groei

De markt voor groene obligaties groeit de laatste jaren stormachtig, vertelt Joop Hessels. ‘In 2012 werd er nog maar voor 2 miljard dollar aan groene obligaties uitgegeven. In 2013 was dat al 11 miljard dollar. In 2014/2015 steeg de uitgifte tot 36 miljard en 41 miljard dollar. Ik verwacht dat voor 2016 het getal zal eindigen rond de 100 miljard dollar. Veel landen zijn bezig met groene obligaties. China bijvoorbeeld, dat er grote duurzame investeringen mee financiert.’

Duurzaam vastgoed

ABN AMRO lanceerde als eerste Europese bank in juni 2015 een grote ‘green bond’. De bedoeling was om het totaalbedrag op 350 miljoen euro te stellen. Door de grote vraag van investeerders is dat uiteindelijk zelfs 500 miljoen euro geworden. Met de opbrengst (her)financieren we duurzaam vastgoed: hypotheken voor energiezuinige woningen, leningen voor zonnepanelen en duurzaam commercieel vastgoed.

Waarmaken

‘Er is veel vraag van investeerders naar duurzame beleggingen’, zegt Hessels. ‘Zo willen pensioenfondsen APG en PGGM het percentage van hun duurzame beleggingen verhogen. APG investeert al 28 miljard euro op een duurzame manier en wil naar 58 miljard euro. PGGM wil zijn duurzame beleggingen zelfs verviervoudigen. Maar het  is niet zo gemakkelijk om dat aan te tonen. Hoe maak je het concreet? Het is heel moeilijk om  inzicht te hebben in de CO2-uitstoot van duurzame investeringen. Terwijl deze beleggers daar wél naar op zoek zijn. Groene obligaties geven beleggers hier inzicht in.’

Impactrapportages

Het mooie van groene obligaties is volgens Hessels dat hiermee heel duidelijk is aan te geven: dit zijn de investeringen die uitstaan en naar deze groene projecten gaat dit toe. Hessels: ‘Met onze eigen green bond zijn we nog een stap verder gegaan. We maken ‘impactrapportages’. Beleggers krijgen precies te zien hoe en waar hun investeringen impact maken. De totale CO2-reductie door onze green bond bedraagt zo’n 50.000 ton, gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van meer dan 10.000 auto’s.’

Wie bepaalt wat groen is?

ABN AMRO heeft de green bond extern laten valideren op kwaliteit, duurzaamheid en transparantie  transparantie door Oekom, volgens de Green Bond Principles. De green bond is ook gecertificeerd door het ‘Climate Bond Initiative’ (CBI), volgens de door deze organisatie ontwikkelde standaard voor duurzaam vastgoed. Die externe validatie is één van de redenen waarom de green bond inmiddels is gelauwerd. Hessels: ‘Wij hebben de International Financing Review Green Bond of the Year award gewonnen. Er is veel waardering voor het feit dat we stap voor stap laten zien waar het geld naartoe gaat. En ook: waar het geld blijft als het nog niet is besteed. Het bedrag dat we nog niet hebben besteed, beleggen we tijdelijk op een duurzame manier.’ ABN AMRO is volgens Hessels de enige uitgevende instantie van groene obligaties die beleggers deze bevestiging geeft.

Geen eendagsvlieg

De vraag naar groene obligaties is groot en het aanbod staat nog in de kinderschoenen, onderschrijft ook Hessels. De potentie is desalniettemin enorm. ‘We horen prachtige bedragen. Ik denk dat de markt fors zal groeien. Veel partijen zijn ermee bezig. Er is een duidelijke trend te zien. Het is geen eendagsvlieg.’

Apple als trigger

Teken aan de wand is volgens Hessels de actie van Apple. Het techbedrijf heeft voor 1,5 miljard dollar aan groene obligaties uitgegeven, het hoogste bedrag ooit door een Amerikaans bedrijf. Met het opgehaalde geld gaat Apple wereldwijd projecten financieren rondom duurzame energie en gebouwen. Energieopwekking via wind en zon bijvoorbeeld, maar ook duurzame nieuwe gebouwen en duurzame renovaties. Hessels: ‘Voor andere bedrijven is dat een fantastische trigger. Een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld geeft ermee aan welke duurzame ambities het heeft.’

Infographic Groene Obligaties

Green Obligaties Infographic

Share Button