Bundles heeft € 1 miljoen aan investeringen in circulair witgoed opgehaald

Bundles maakt wassen circulair met pay-per-use abonnementen op kwalitatief en duurzaam witgoed. Inmiddels staan de eerste apparaten al 3 jaar bij de eerste abonnees thuis, is het verloop laag, betaalgedrag goed en klanttevredenheid hoog. De hoeveelheid financiering groeit steeds sneller. Meer dan 300 kapitaalverstrekkers hebben nu samen € 1 miljoen aan leningen verstrekt. Tijdens de campagne Fund the Circular Future 2 (Nu live op www.oneplanetcrowd.com ) heeft Bundles deze mijlpaal van € 1 miljoen overschreden. 

Het financieren van businessmodellen is een van de belangrijkste uitdagingen van de circulaire economie. Typerend voor een circulaire onderneming is namelijk dat de investering in het product een langere terugbetalingstijd nodig heeft. Waar normaal de verkoop in productie de investering terugbetaalt, komt het geld nu verspreid over veel meer jaren vrij. Tegelijk is er een flink geldbedrag nodig om het bezit aan te kopen. Het kapitaal is duur omdat het een nieuw verdienmodel is.  Als startend bedrijf, zoals Bundles met weinig reserves en track-record, is dat een behoorlijke uitdaging.

 
Marcel Peters, oprichter Bundles: “Wij moeten geld lenen om producten te kunnen kopen: assetfinanciering. Dat is los van het geld dat we nodig hebben om te kunnen groeien. We ervaren zelf dat dit ongelofelijk moeilijk is, juist omdat het heel erg nieuw is. Bij auto’s en huizen worden assets al jaren op een vergelijkbare manier gefinancierd: een bank verstrekt een hypotheek met een huis als onderpand en bundelt deze als portefeuille van bijvoorbeeld 100 hypotheken. Vervolgens verkoopt de bank die op de financiële markt aan beleggers. Exact dezelfde technieken past Elon Musk toe met Solar City om zonnepanelen te financieren.”

Samen met Oneplanetcrowd heeft Bundles een vergelijkbare financieringsconstructie ontwikkeld. Bundles bundelt contracten met wasmachines als onderpand en haalt zo de financiering op. Na een succesvolle eerste campagne waarin € 200.000 is opgehaald, is inmiddels een tweede crowdfundingcampagne gestart.

Share Button