Europese Commissie vereenvoudigt transparantieregels voor duurzame financiële producten (SFDR)

De Europese Commissie heeft vandaag een reeks wijzigingen voorgesteld in de verordening betreffende informatieverschaffing over duurzame financiering (SFDR), het transparantiekader van de EU voor financiële producten waarin ecologische of sociale doelstellingen zijn geïntegreerd. De wijzigingen zijn bedoeld om de huidige tekortkomingen aan te pakken, waardoor de regels eenvoudiger, efficiënter en beter afgestemd op de realiteit van de markt worden. De herziene regels zullen retailvriendelijker en bruikbaarder zijn voor bedrijven.

Uit een uitgebreide evaluatie van de SFDR door de Commissie is gebleken dat het huidige kader leidt tot informatieverschaffing die te lang en te complex is, waardoor het voor beleggers moeilijk wordt om de ecologische of sociale kenmerken van financiële producten te begrijpen en te vergelijken. Bovendien is de SFDR in feite gebruikt als een de facto etiketteringssysteem, wat tot verwarring heeft geleid – met name voor retailbeleggers – en het risico op greenwashing en misleidende verkoop heeft vergroot. Als gevolg daarvan heeft de verordening haar doelstellingen om de financiële sector van de EU te helpen kapitaal toe te wijzen voor de duurzame prioriteiten van Europa niet volledig verwezenlijkt.

De vandaag voorgestelde gewijzigde regels zullen resulteren in eenvoudigere en meer bruikbare informatie voor beleggers, zodat zij beter geïnformeerde keuzes kunnen maken. Aanbieders van financiële producten zullen een vermindering van de openbaarmakingsvereisten zien, waardoor zij kosten kunnen besparen. Samen zullen de veranderingen van vandaag de leidende rol van de EU op het gebied van duurzame financiering en het concurrentievermogen van haar financiële sector versterken. Bovendien zullen zij een grotere deelname van retailbeleggers aan de kapitaalmarkten van de EU vergemakkelijken, in overeenstemming met de doelstellingen van de spaar- en investeringsunie (SIU) en de geldstroom naar duurzame doelstellingen helpen stimuleren.

Belangrijkste elementen van het voorstel

  1. Vereenvoudigde informatieverschaffing

De Commissie stelt voor de vereisten inzake informatieverschaffing op entiteitsniveau voor financiëlemarktdeelnemers (FMP’s) met betrekking tot de belangrijkste indicatoren voor ongunstige effecten te schrappen. Het doel is de informatieverschaffing door ondernemingen in het kader voor duurzame financiering te stroomlijnen en de huidige overlappingen tussen de richtlijn duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD) en de SFDR aan te pakken. Dit is in overeenstemming met het Omnibus I-vereenvoudigingspakket van de Commissie van februari 2025 en verlaagt de uitvoeringskosten in verband met de SFDR aanzienlijk. In de toekomst zullen alleen de grootste FMP’s die onder de geactualiseerde drempels in het kader van de CSRD vallen, hun effecten op het milieu en de samenleving openbaar moeten maken. Door informatieverschaffing op entiteitsniveau uit de SFDR te verwijderen, worden de rapportagevereisten en de kosten in verband met het verzamelen van gegevens over een breed scala aan milieu-, sociale en governancethema’s aanzienlijk verlaagd en worden overlappingen weggenomen.

De Commissie stelt ook een aanzienlijke vermindering van de informatieverschaffing op productniveau voor, waarbij deze wordt beperkt tot gegevens die beschikbaar, vergelijkbaar en zinvol zijn. Gericht op de belangrijkste criteria die ten grondslag liggen aan de voorgestelde productcategorieën (zie punt b) hieronder), zal dit aanbieders meer duidelijkheid en zekerheid bieden over hoe zij de duurzaamheidskenmerken of -doelstellingen van hun producten moeten ontwerpen en presenteren, waardoor deze relevanter en vergelijkbaarder worden voor beleggers. De herziene informatieverschaffing zal ook retailvriendelijker zijn, waardoor retailbeleggers snel en gemakkelijk inzicht krijgen in de duurzaamheidskenmerken van financiële producten.

  1. Een duidelijk categoriseringssysteem

Op basis van een brede consensus in de feedback van belanghebbenden stelt de Commissie een eenvoudig categoriseringssysteem voor financiële producten met ESG-claims voor. Het zal drie categorieën met duidelijke criteria omvatten, voortbouwend op bestaande marktpraktijken die zijn gebaseerd op de meest recente regelgevingsrichtsnoeren. De categorieën zullen het beleggingstraject van retailbeleggers vereenvoudigen en hen helpen weloverwogen beleggingsbeslissingen te nemen. In grote lijnen zullen de categorieën zijn:

  • “Duurzame categorie”: producten die bijdragen aan duurzaamheidsdoelstellingen (bv. klimaat-, milieu- of sociale doelstellingen), zoals investeringen in bedrijven of projecten die al aan hoge duurzaamheidsnormen voldoen;
  • “Overgangscategorie”: producten die investeringen kanaliseren naar bedrijven en/of projecten die nog niet duurzaam zijn, maar die zich op een geloofwaardig transitiepad bevinden, of investeringen die bijdragen tot verbeteringen op bijvoorbeeld klimaat-, milieu- of sociale gebieden;
  • “ESG-basiscategorie”: andere producten die een verscheidenheid aan ESG-beleggingsbenaderingen integreren, maar niet voldoen aan de criteria van de bovengenoemde categorieën duurzame beleggingen of transitiebeleggingen (bv. gericht zijn op best presterende ondernemingen op een bepaalde ESG-maatstaf, financieel rendement nastreven zonder de slechtste ESG-uitvoerders uit te sluiten).

Gecategoriseerde producten zouden ervoor moeten zorgen dat een groot deel van de investeringen (70% van de portefeuille) de gekozen duurzaamheidsstrategie ondersteunt en investeringen in schadelijke industrieën en activiteiten, bijvoorbeeld bedrijven die de mensenrechtennormen schenden en bedrijven die betrokken zijn bij tabak, verboden wapens en fossiele brandstoffen boven bepaalde grenzen, uitsluiten van al hun portefeuilles. ESG-claims in namen en in marketingdocumentatie zullen worden voorbehouden aan gecategoriseerde producten — dit is een belangrijke stap om greenwashing te bestrijden en het vertrouwen in duurzame investeringen te vergroten.

Achtergrond en volgende stappen

De SFDR is in november 2019 vastgesteld en is sinds maart 2021 van toepassing. De verordening wordt aangevuld met een gedelegeerde verordening van de Commissie die in april 2022 is vastgesteld en technische details heeft toegevoegd en in januari 2023 van toepassing is geworden.

Het huidige voorstel herziet het openbaarmakingskader en definieert de essentiële kenmerken van de voorgestelde ESG-productcategorieën en het toezichtkader. Het verleent de Commissie ook de bevoegdheid om een beperkte reeks uitvoeringsbepalingen te ontwikkelen om deze essentiële elementen aan te vullen met meer technische vereisten.

Het voorstel van de Commissie zal nu ter beraadslaging aan het Parlement en de Raad worden voorgelegd.

Share Button