Pieter Schoen zet energiemarkt voor tweede maal op zijn kop

De Belgische energieleverancier Mega gaat de Nederlandse energiemarkt veroveren met zeer goedkope groene energie. Drijvende kracht is onder meer de bekende Rotterdamse investeerder Pieter Schoen, die dit kunstje al eerder deed met de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE). Doelstelling is dat Mega binnen drie jaar tijd ten minste 1,5 miljoen Europese klanten bedient. 

Zeer recent verkreeg Mega, verreweg de snelst groeiende energieleverancier van België, toestemming van de Autoriteit Consument en Markt om ook energie aan Nederlandse consumenten te gaan leveren. De Rotterdamse investeerder Pieter Schoen, onder meer bekend van het tv-programma Dragons’ Den, heeft sinds 2019 samen met collega-investeerder Theo de Rooij een meerderheidsbelang in de Belgische onderneming.

Prijsvechter

Schoen streeft ernaar om na België nu ook op de Nederlandse markt terrein te winnen door klanten te werven die bij de prijsvechter gemiddeld honderden euro’s per jaar kunnen besparen. Ook loyale klanten betalen bij Mega standaard gemiddeld lagere tarieven, waardoor ze beloond worden als ze klant blijven.

Mega gaat klanten niet alleen energie leveren, het gaat ze ook helpen energie te besparen door hun huis voordelig te isoleren. Een paar maanden geleden stak Schoen enkele miljoenen in Isolatiespecialist.nl, een van de grootste isolatiebedrijven van Nederland. Een gecombineerd aanbod voor klanten in Nederland, België en Frankrijk was een van de redenen om in het bedrijf te stappen. Schoen: “Mega wordt daarmee de groenste energieleverancier. Immers: de groenste energie is de energie die je niet verbruikt.”

Bekend terrein

De Nederlandse energiemarkt is bekend terrein voor Pieter Schoen: in 2005 zorgde hij samen met toenmalig zakenpartner Harald Swinkels voor een revolutie op de Nederlandse energiemarkt door met de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) in recordtijd uit het niets een groot marktaandeel te veroveren. In ruim tien jaar groeiden zij met NLE uit tot de vierde energiemaatschappij van Nederland.

Schoen en Swinkels verkochten NLE in 2018 en nu hun concurrentiebeding is verlopen is er voor de Rotterdamse investeerder geen belemmering meer om voor een tweede keer de Nederlandse energiemarkt te bestormen. Samen met De Rooij, medeoprichter van de mobiele operator Youfone, bezit Schoen bijna zestig procent van de aandelen via een gezamenlijke Belgische holding met de naam La Deuxieme Phase (de tweede keer).

Markt opschudden

Pieter Schoen heeft een grote oorlogskas tot zijn beschikking om met Mega de strijd aan te gaan op de Nederlandse markt. “De dertien NLE-jaren zijn een geweldige leerschool geweest”, vertelt Schoen. “Sinds de verkoop in 2018 merkte ik dat bij de concurrenten de rust was wedergekeerd. Hoog tijd dus om de markt weer lekker te gaan opschudden.”

Als snelst groeiende energieleverancier van België (in de laatste drie jaar werden er zeven energiebedrijven overgenomen) wordt Mega ook wel aangeduid als ‘de stofzuiger van de energiemarkt’. In 2013 werd het bedrijf opgericht door Michael Corhay en Thomas Choune, twee ondernemende studenten aan de Universiteit van Luik. Met behulp van volledige automatisering slagen zij erin om met Mega als goedkoopste groene prijsvechter de Belgische energiemarkt te domineren en tegelijkertijd winst te maken. “Ter vergelijking, het lukt hen nu met een derde van de mankracht die wij toentertijd bij NLE hadden om meer klanten te bedienen”, aldus Schoen. “Vandaar mijn persoonlijke doel om met Mega in Nederland de komende drie jaar nog groter te worden dan wat wij op het eind waren met NLE.”

België en Frankrijk

Inmiddels bedient de leverancier 738.000 klanten in zowel België als Frankrijk, meer dan dertien keer zo veel als wat het was toen Schoen aan boord kwam. In die drie jaar is Mega uitgegroeid tot de vijfde energieleverancier van België en bedient het momenteel circa zeven procent van de markt. Tevens lukte het de Belgische prijsvechter, mede dankzij de overname van de energietak van het Franse Butagaz, om in één jaar tijd 135.000 klanten te werven in Frankrijk.

Naast een kapitaalinvestering zet de Dragon ook zijn ervaring en kennis in om de Nederlandse uitrol kracht bij te zetten. “Mijn handen jeuken om weer aan de slag te gaan met mooie assertieve campagnes en met grote partners. Tijd om de Nederlandse markt wakker te schudden met onze lage tarieven en hoogstaande serviceniveau”, besluit Schoen. Nederlandse klanten kunnen zich vanaf vandaag vrijblijvend inschrijven op Mega.nl en ontvangen voor de officiële start vrijblijvend een persoonlijk aanbod.

Share Button