Start-up Karma Kebab haalt 1 miljoen groeigeld op voor ontwikkeling eigen horecaconcept.

Karma Kebab, de snelgroeiende start-up, die plantaardige kebab produceert op basis van Nederlandse knolselderij, heeft een investering van 1 miljoen euro aangetrokken van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Hiermee wil het Amsterdamse bedrijf van ondernemers Marcel van der Heijden (38), Pascal Labrie (39) en Hidde Stolwijk (32) verder groeien in Nederland en haar plannen voor een eigen horecaconcept uitrollen.

Duurzame festivalsnack

Karma Kebab zag het levenslicht in 2018 toen oprichter en chef-kok Pascal Labrie (39) door Lowlands werd gevraagd om de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Dat werd een succes en na Lowlands meldden zich al snel vele andere festivals. De kebab van Karma Kebab is volledige plantaardig en wordt gemaakt van in Nederland geteelde knolselderij en granen. Oprichter Labrie vertelt “Het is onze missie om het grootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld te worden. Dat doen we door een gruwelijk lekker product te ontwikkelen en mensen te laten ervaren hoe verschrikkelijk lekker plantaardige streetfood kan zijn, terwijl je tegelijkertijd iets goeds doet voor onze planeet. Het is nog steeds fantastisch om te zien dat fanatieke carnivoren soms gewoon niet kunnen geloven dat ze geen vlees aan het eten zijn.”

Corona maakt creatief

Ondanks de hobbels die de jonge start-up door corona moest nemen, groeide Karma Kebab de afgelopen 18 maanden keihard door. Medeoprichter Van der Heijden licht toe “De beperkingen die corona ons oplegde, zowel op financieel als op praktisch vlak, hebben ons enorm creatief gemaakt. We hebben ons product, de branding en de verkoopkanalen flink kunnen doorontwikkelen en veel nieuwe concepten getest. Daardoor staan we inmiddels bij meer dan 150 restaurants op de menukaart, liggen we in het schap bij horeca-groothandels, zoals Sligro en Bidfood, maar ook bij verschillende supermarkten, zoals DekaMarkt en Coop. Daarnaast werken we samen met partners zoals UberEats, Gorilla’s en HelloFresh. Dat leverde ons afgelopen jaar al een Horecava Innovation Award op en de titel Marketing Start-up van het Jaar 2021. Het voelt als een heerlijke achtbaan en nu is het tijd om door te pakken.”

Horeca innovatie

Het geld van de investering zal worden gebruikt voor verdere groei in Nederland. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de eigen horecaplannen die het merk heeft. Stolwijk vertelt “Ons verhaal is gestart met de eigen foodtrucks op festivals. Kebab, bier, vrienden, gezelligheid, muziek en dat heerlijke onbezorgde festivalgevoel zitten allemaal in het DNA van ons merk. Al deze zaken komen terug in onze eigen horecaconcepten, die we al een aantal maanden aan het ontwikkelen zijn. Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht en daarna zullen spoedig nieuwe locaties volgen. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan knallen!

Investering met impact

Het groeigeld is afkomstig van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Dit fonds is begin 2021 opgezet door Boudewijn Poelmann, die na meer dan 31 jaar stopte als bestuursvoorzitter van Novamedia en de Goede Doelen Loterijen, waarvan de Postcode Loterij inmiddels actief is in 5 landen. Poelmann vertelt over de recente investering: “Phase2.earth investeert in start- en scale-ups die een impact willen maken voor een betere wereld. Wij helpen hen met kapitaal en expertise om zich te ontwikkelen, zodat zij een verschil kunnen maken in onze wereld. Wij geloven in de visie van de oprichters en gaan hen helpen om het allergrootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld neer te zetten”.

Share Button