tex.tracer haalt 1,5 miljoen Euro op voor transparante kleding industrie

tex.tracer kondigt vandaag een investering aan van 1,5 miljoen euro van ROM InWest, HearstLab, Joanna Invests en angel-investeerders.

Wat doet tex.tracer

Het SaaS-platform, in 2021 opgericht door Jolanda Kooi en Bart Westerman, stelt mode- en textielmerken en retailers in staat om te handelen op basis van feiten en te werken aan de klimaatneutrale doelstellingen van de EU voor 2050 door inzicht te geven in hun waardeketen. tex.tracer helpt bedrijven om te voldoen aan de komende regels en wetgevingen, zoals de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV), de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en het digitale productpaspoort, waardoor transparantie in de toeleveringsketen een must-have wordt voor elk bedrijf.

Het overwegend vrouwelijke team van tex.tracer heeft meer dan 40 jaar ervaring in de textielindustrie en heeft uit ervaring geleerd dat transparantie de basis is voor de noodzakelijke verandering in de industrie. “Het is onze missie om een​​betere mode-industrie te creëren. tex.tracer ondersteunt bedrijven met geverifieerde gegevens, zodat ze met leveranciers kunnen samenwerken om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken,” zegt Jolanda Kooi, mede-oprichter en CEO van tex.tracer.

De behoefte aan geverifieerde data

Digitale oplossingen zijn een drijvende kracht achter een duurzamere economie, aangezien data en technologie de broodnodige transparantie in de mode-industrie kunnen vergroten. tex.tracer verzamelt geverifieerde gegevens door gebruik te maken van blockchaintechnologie in combinatie met tijd- en geolocatiestempels en peer-to-peer reviews om betrouwbare gegevens van primaire bronnen te verzamelen. Om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken, kunnen ketenpartners de gebruiksvriendelijke webapp van tex.tracer gebruiken voor het uploaden van bedrijfs- en productgegevens. Ook consumenten kunnen via de QR-code op het product en de webshoplink weloverwogen beslissingen nemen, en zo de reis van het product volgen.

Op basis van de geanalyseerde gegevens, stelt tex.tracer merken en leveranciers in staat om de sociale normen van hun partners aan te scherpen, de productvoetafdruk te verkleinen en zo hun waardeketen te verbeteren op milieu- en sociaal vlak

Partners

Hoofdinvesteerder ROM InWest sluit zich graag aan bij de missie van tex.tracer. Directeur Janet Nieboer: “De toekomst draait om geverifieerde data en dat is wat tex.tracer biedt. Het team van tex.tracer heeft de kennis en ervaring om een​​belangrijke speler te zijn op het gebied van transparantie.”

Algemeen directeur Kenan Packman van HearstLab Europe is het daarmee eens: “Een technologiebedrijf in de mode-industrie onder leiding van een overwegend vrouwelijk team komt overeen met de visie van HearstLab. We vinden het geweldig dat tex.tracer consumenten in staat stelt weloverwogen beslissingen te nemen.”“De missie van het bedrijf om een ​​betere mode-industrie te creëren, is het in de praktijk brengen van de EU Green Deal en net zero-doelstelling voor 2050. Het bedrijf wordt ook geleid door een vrouwelijke oprichter en wij investeren dan ook graag in tex.tracer”, vult Claire Tange van Joanna Invests aan. Met meer dan 50 merken – waaronder MUD Jeans, State of Art, Livera en Fabienne Chapot – en inzicht in nog veel meer leveranciers heeft het bedrijf een flink marktaandeel in Nederland verworven. De investering wordt gebruikt om het platform verder te ontwikkelen en te automatiseren en het bedrijf internationaal te laten groeien.

Share Button