DOEN Participaties B.V. presenteert vandaag een haalbaarheidsstudie naar impact investeren in de culturele en creatieve sector. Onderzoekers Arthur Steiner en Martijn Blom voerden deze uit in opdracht van DOEN Participaties. Uit het onderzoek blijkt dat impact investeerders in toenemende mate interesse hebben om te investeren in ondernemende cultuurprojecten die verbeelding inzetten om te laten zien dat een andere wereld mogelijk is. Tegelijkertijd zien culturele ondernemers, ontwerpers en kunstenaars steeds vaker de noodzaak om alternatieve financieringsmodellen te verkennen naast cultuursubsidies en filantropie.
Het onderzoek zet de verschillende opties op een rij:
- Investeren in culturele ruimtes – Impact investeerders kunnen culturele organisaties helpen met financiering voor het verwerven van collectief eigendom over gebouwen en land, of bij de financiering van renovatie- en bouwprojecten. Dit versterkt de lange termijn bestendigheid van kunstcentra, muziekpodia, erfgoedsites en andere culturele hubs.
- Investeren in creatieve producties – Impact investeerders kunnen financieringsinstrumenten inzetten voor de financiering van filmproducties, documentaires, theater, muziek, indie games en grootschalige kunstprojecten.
- Investeren in culturele ondernemingen – Impact investeerders kunnen innovatieve culturele bedrijven ondersteunen, zoals muzieklabels, ethische modemerken, designstudio’s en startups die werken met AI, muziek, design en VR voor een breed publiek.
Mirjam Niessen, Impact Investing Principal DOEN Participaties: “Er is nog geen (impact) investeringsfonds voor de culturele sector in Europa. Terwijl er wel hele goede creatieve ondernemers zijn die beperkte keuze hebben als het gaat om type financiering. Wij zoeken ondernemingen die opereren op het snijvlak van impact en creatieve waarde en waar een businessmodel aan ten grondslag ligt. We zouden deze ondernemers graag ontmoeten en hen verder helpen door lange termijn financiering te verstrekken in de vorm van een ander type financiering dan een donatie, namelijk een investering. Wij geloven dat een investering sommige ondernemers kan helpen hun onderneming impactvoller en creatiever te maken.”