Bron
AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) deed onderzoek naar de naleving van de duurzaamheidsbepalingen voor product oversight & governance (POG) en de geschiktheidstoets. We zijn positief over de stappen die beleggingsondernemingen hebben gezet, maar de naleving moet beter. Een goede match tussen de duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers en beleggingsproducten is cruciaal. Om de markt verder op weg te helpen de naleving op orde te krijgen, geven we in onze ESG update extra duiding bij de duurzaamheidsbepalingen voor POG en de geschiktheidstoets, en good practices uit de markt.
Beleggingsondernemingen hebben sleutelrol in match belegger en beleggingsproduct
Beleggingsondernemingen hebben een sleutelrol bij een goede match tussen de duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers en de duurzame kenmerken van beleggingsproducten. Zij kennen hun klanten, kunnen voorkeuren vertalen en begeleiden in een complex beleggingslandschap. Een goede match versterkt het vertrouwen van de klant én biedt commerciële kansen: bijna de helft van de beleggers let op de duurzaamheid van beleggingsproducten.
Onderzochte ondernemingen op koers bij inrichting klantreis in execution-only-kanaal en duurzaamheidsuitleg
De AFM ziet dat alle zes onderzochte beleggingsondernemingen zich inspannen voor een betere naleving van de duurzaamheidsbepalingen. Dat is positief. We constateren dat de inrichting van de klantreis in het execution-only-kanaal en de uitleg over duurzaamheid op koers liggen.
Extra stappen nodig voor doelgroepbepaling en inventarisatie van duurzaamheidsvoorkeuren
Voor product oversight & governance (POG) moeten beleggingsondernemingen duurzaamheiddoelstellingen gedetailleerd specificeren in de (negatieve) doelgroep. Het helpt om dit te doen via de drie wettelijke categorieën van duurzaamheidsvoorkeuren (taxonomiebeleggingen, SFDR-beleggingen en beleggingen die rekening houden met de belangrijkste ongunstige effecten (PAI’s)). Dit vergemakkelijkt de aansluiting bij duurzaamheidsvoorkeuren die in de geschiktheidstoets worden uitgevraagd én zorgt ervoor dat ‘grijze’ producten niet terechtkomen bij klanten met duurzaamheidsvoorkeuren.
Bij de inventarisatie van duurzaamheidsvoorkeuren geldt: win voldoende gedetailleerde informatie in. In de geschiktheidstoets moeten beleggingsondernemingen de duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers zorgvuldig inventariseren. Er moet voldoende gedetailleerde informatie worden verzameld wanneer klanten een voorkeur hebben voor een of meer van de drie wettelijke categorieën van duurzaamheidsvoorkeuren, zoals minimumpercentages bij een voorkeur voor duurzame beleggingen in de zin van de SFDR en/of taxonomiebeleggingen.
Goede match vraagt blijvende inspanning van beleggingsondernemingen – ondanks uitdagingen
De AFM begrijpt dat beleggingsondernemingen uitdagingen ervaren bij het naleven van de duurzaamheidsbepalingen. We verwachten niettemin dat zij zich blijven inspannen om voldoende gedetailleerde informatie te verkrijgen over duurzaamheidsvoorkeuren van klanten, en over de duurzaamheidskenmerken van beleggingsproducten. We roepen beleggingsondernemingen op actie te ondernemen om de naleving van de duurzaamheidsbepalingen op orde te krijgen.
In onze tweede ESG-update (zie de download onder aan de pagina) bieden wij extra handvatten en voorbeelden om beleggingsondernemingen verder op weg te helpen. Ook vindt u de hoofdpunten uit ons onderzoek en aandachtspunten voor de markt. De factsheet ‘Duurzaamheidsvoorkeuren inwinnen: zo werkt het’ (zie de download onder aan de pagina) kunnen beleggingsondernemingen gebruiken bij het inwinnen van duurzaamheidsvoorkeuren van klanten.

