felyx haalt funding op om duurzaam te groeien in thuismarkt

Bron
felyx

felyx, één van de marktleiders op het gebied van deelmobiliteit, heeft aanvullende financiering opgehaald bij haar huidige investeerders. De investering wordt ingezet om de organisatie verder te laten doorgroeien en de focus te verleggen naar de meest veelbelovende afzetmarkten. Hierbij kijkt het bedrijf naar de consumentenvraag, marktvolwassenheid, en het grootste potentieel voor doorlopend succes. Allereerst zal felyx zich richten op tactische uitbreiding en een verbeterde beschikbaarheid in de Nederlandse thuismarkt.

Quinten Selhorst, medeoprichter en CEO van felyx: “De verwachte consolidatie van de markt en een verschuiving van steeds snellere expansie naar meer duurzame uitbreiding in succesvolle regio’s, zijn tekenen dat de markt van micromobiliteit volwassen begint te worden. Dat merken we ook vanuit gemeenten, die een steeds duidelijker beleid creëren voor gedeelde mobiliteit en op zoek zijn naar een mobiliteitspartner waarop ze kunnen vertrouwen gedurende de volledige looptijd van een vergunning. Maar we merken ook dat de markt onder toenemende druk staat omdat financiers terughoudender zijn geworden vanwege de toegenomen economische onzekerheid. Het is daarom extra belangrijk om financieel zelfvoorzienend te worden. Deze financieringsronde benadrukt het vertrouwen in felyx door zowel aandeelhouders als (bancaire) kredietverstrekkers en stelt ons in staat aan de toekomst van mobiliteit te bouwen vanuit een winstgevend fundament.”

Duitse markt

Als reactie op de veranderende marktomstandigheden en de versnelde nadruk op het behalen van sterke unit economics, heeft felyx ook de strategische beslissing genomen om alle Duitse bedrijfsactiviteiten te verkopen aan emmy (onderdeel van GoTo Global). Hiermee wordt de focus verlegd van toenemende expansie naar het opbouwen van een duurzamere organisatie – vergelijkbaar met andere sectoren die de afgelopen jaren booming waren.

Maarten Poot, medeoprichter en CBDO van felyx: “Toen we eenmaal de beslissing hadden genomen om Duitsland te verlaten, was het van cruciaal belang om een opvolger te vinden die onze visie op de toekomst van duurzame stadsmobiliteit deelt en waar onze gebruikers in Duitsland in goede handen zouden zijn. Die opvolger hebben we gevonden in emmy, die net als felyx bijdraagt aan onze gedeelde visie: om iedereen de mogelijkheid te geven zich duurzaam te verplaatsen in de stad en daarmee onze steden leefbaarder, groener en toegankelijker te maken. Met deze strategische stap kunnen wij ons meer richten op onze thuismarkt en onze leidende positie verder versterken.”

Ondanks het afstoten van felyx Duitsland groeit felyx in alle huidige steden, met een omzetgroei van meer dan 60% in 2022 t.o.v. 2021. Verwacht wordt dat deze positieve trend zich in 2023 voort zal zetten. Dit is in lijn met de algemene marktgroei, waar in diezelfde periode e-mopeds sharing met 40% groeide tot meer dan 17 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd (Invers Global Moped Sharing Report 2022). Gedeelde mobiliteit heeft zijn bestaansrecht hiermee bewezen.

felyx is ervan overtuigd dat de heroriëntatie op regio’s met het hoogste potentieel, samen met de voortdurende inzet voor innovatie en klantgerichtheid, het eerdere behaalde succes van het bedrijf alleen maar zal vergroten. Door de aanwezigheid van gedeeld, elektrisch vervoer – dat gebruikt wordt door meer dan een miljoen lokale klanten – zullen steden steeds leefbaarder worden.

Share Button