Het Zweedse foodconcern Greenfood geeft obligatie uit om duurzaamheidsdoelen na te streven

Het Zweedse foodconcern Greenfood geeft obligaties uit om te kunnen investeren in de uitvoering van de duurzaamheidsstrategie. De uitgifte van de obligatie ter waarde van SEK 1.050 miljoen (USD 120 miljoen) is gekoppeld aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de Sustainability Framework van de Greenfood Groep. Er is grote interesse vanuit de kapitaalmarkten voor deze obligaties. Het Zweedse foodconcern maakt voeding beter en toegankelijker. De obligatie is beoordeeld door een extern, onafhankelijk bureau en heeft de hoogst mogelijke beoordeling gekregen.

De kapitaalmarkt toonde grote belangstelling voor Greenfood en het duurzaamheidswerk van de Greenfood Groep, de obligatie was om die reden ook snel goedgekeurd. De obligaties va Greenfood zijn nu ook beschikbaar voor Nederlandse beleggers.

Technologie en duurzaamheid

Greenfood is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van gezond en gemakkelijk eten en loopt voorop op het gebied van technologie en duurzaamheid. De Greenfood Groep heeft recent een participatie genomen in het Nederlandse bedrijf Jaguar The Fresh Company, en gebruikt onder meer kunstmatige intelligentie (AI) om voedselverspilling in hun saladebars te verminderen. Greenfood heeft onlangs ook geïnvesteerd in een zeer modern centrum voor de productie, het verpakken en de logistiek van duurzame en gezonde voeding. De nieuwe fabriek zal toonaangevend zijn op het gebied van energie- en milieu-efficiëntie door onder meer efficiënte koelsystemen en moderne warmteterugwinning, evenals een zonnecellenpark dat een deel van de elektriciteitsbehoefte van het bedrijf zal dekken.

Greenfood heeft de obligatie gekoppeld aan de uitkomst van drie duurzaamheidsdoelen die in lijn zijn met de ambitieuze duurzaamheidsstrategie van de Groep:

  • Vermindering van de klimaatemissies met 55% per ton verkocht voedsel.
  • Vasstellen van ‘science based emission’ voor CO2-emissiereductie, en het valideren ervan door SBTi (Sceince Based Targets Initiative).
  • Voedselverspilling tegen 2025 met 20%, en tegen 2030 met 45% te verminderen.

Financiële flexibiliteit

“De obligatie geeft Greenfood meer financiële flexibiliteit om te investeren in meer duurzaamheidsprojecten en in toekomstige groei. Tegelijkertijd is de obligatie een duidelijke en transparante visualisatie van onze zeer ambitieuze klimaatdoelstellingen”, zegt David von Laskowski, President en CEO van Greenfood Group. De Governance Group (TGG) heeft een onafhankelijke toetsing van het duurzaamheidskader van Greenfood uitgevoerd en de hoogst mogelijke rating gegeven, de A-rating.

Share Button