Amsterdams Greencast haalt €0,4m op om software te bouwen voor klimaatimpact

Bron
Greencast

De Amsterdamse climate-tech startup Greencast heeft begin december een €0.4m Pre-Seed opgehaald. De ronde, die de startup uit ‘stealth’ lanceert, werd geleid door Shamrock Ventures met deelname van een groep vooraanstaande Nederlandse ondernemers en angels.

Greencast biedt bedrijven real-time emissie-inzichten met minimale menselijke input door gebruik van cloud-based machine learning modellen. De investering zal Greencast in staat stellen om haar carbon management platform uit te breiden en haar API-aanbod door te ontwikkelen. Het platform stelt bedrijven en investeerders in staat om continu hun bedrijfs- en portfolio-emissies te tracken. Greencast’s API, die vooraf geschreven code bevat, maakt het ook mogelijk voor bedrijven om de emissie engine rechtstreeks in hun eigen platformen te integreren.

Via deze integraties kan Greencast een breed scala aan emissies tracken: van complexe logistieke toeleveringsketens tot de lunch die bedrijven serveren. Naast deze analyse biedt Greencast industriebenchmarks en oplossingen voor emissiecompensatie waarmee bedrijven hun klimaatimpact kunnen neutraliseren. In de toekomst wil Greencast één klik integraties aanbieden met alle grote ERP-systemen en een naadloze onboarding-ervaring om emissieboekhouding voor iedereen toegankelijk te maken.

“Het is lang moeilijk geweest voor bedrijven om een hoogwaardig klimaatprogramma op te bouwen tegen redelijke kosten,” zegt Tommy Hurley, oprichter bij Shamrock Ventures. “In het verleden waren dergelijke oplossingen alleen voorbehouden aan grote ondernemingen met in-house duurzaamheidsteams. Het feit dat Greencast een geautomatiseerd, hands-off proces biedt, is een echte gamechanger.”

Voor Greencast had de timing niet beter kunnen zijn: uit een onderzoek uit juli bleek dat 79% van de consumenten hun aankoopvoorkeur wijzigt op basis van de aanpak van een bedrijf of product op het gebied van sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit of milieu-impact. Bovendien bevestigt een onlangs gepubliceerd McKinsey-rapport dat 75% van de millennials verwacht dat hun werkgevers zich richten op maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering. Bedrijven komen steeds meer tegemoet aan deze eisen van de consument: naar schatting 81% van de bedrijven richt zich nu meer op duurzaamheid dan drie jaar geleden.

Greencast richt zich momenteel op snelgroeiende bedrijven en private equity-investeerders: “Startups en scaleups begrijpen direct dat duurzaamheid een integraal onderdeel moet worden van zakendoen,” legt Konstantinos Kouzelis, oprichter van Greencast en TU Delft alumnus, uit. “Voor investeerders biedt ons product een manier om de klimaatimpact van complete portefeuilles te monitoren. Nu fondsen over de hele wereld hun geld in verantwoorde investeringen steken, is het niet meer dan logisch om oplossingen te bouwen die helpen hun impact te communiceren en te verifiëren.”

 

Share Button