Opnieuw groeikapitaal voor ’tijdelijk eigendom’ bedrijf BIYU

Bron
BIYU B.V.

BIYU B.V. heeft nieuw groeikapitaal opgehaald middels een investering van ROM InWest, de Rabo Innovatielening (Rabobank) en een crowdfunding campagne op Seedrs. BIYU vervangt het eigendom van producten door toegang tot producten. Zo kan men ’tijdelijk eigenaar’ worden van producten voor doe-het-zelf, het geven van (kinder)feestjes, tuinieren, verhuizen, schoonmaken, koken en ook beauty en wellness. Zo bouwt de Amsterdamse startup aan de nieuwe deeleconomie, die gedreven wordt door Millennials en Generation Z.

Urban Impact Ventures, Arket Ventures en verschillende internationale angel investors investeerden al eerder mee aan deze financieringsronde. Met het nieuwe groeikapitaal opent BIYU volgende maand een nieuwe hub op de Overtoom in Amsterdam. Ook breidt het bedrijf dit jaar uit naar Utrecht en opent BIYU begin volgend jaar de derde vestiging in Nederland.

Gebruik maar geen bezit

BIYU lanceerde in 2021 haar product toegangsplatform in Amsterdam. Het platform biedt toegang tot hoogwaardige producten van toonaangevende merken op een ‘pay-per-use’ basis of biedt tegen een vast maandelijks bedrag toegang tot haar hele assortiment. Zo heeft BIYU samenwerkingen met merken als Festool (gereedschap), STIHL (tuingereedschap) en Kärcher (hogedrukreinigers). Het doel is om mee te bouwen aan een circulaire toekomst, waarin mensen toegang krijgen tot producten die ze af en toe nodig hebben, zonder noodzaak om deze zelf te kopen.

Tijdelijk eigendom

“Wij zien een circulaire toekomst voor ons, waarin je alleen iets bezit wanneer je het nodig hebt en waar niets verloren gaat”, aldus Martijn Tjho, medeoprichter van BIYU. “Met producten van merken zoals Festool, STIHL, Makita, JBL, Pioneer, Kärcher en vele andere toonaangevende fabrikanten, richten wij ons op het creëren van een gesloten kringloop. In een tijd waarin het leven extreem duur is en ons koopgedrag de aarde enorm belast, biedt ons platform een praktische oplossing om duurzamer en goedkoper te gaan leven. Zonder dat er op onze moderne levensstijl ingeleverd hoeft te worden. Een win-win voor onze planeet en onze klanten”

Het ’tijdelijk eigendom’ biedt BIYU aan via een online platform en de fysieke BIYU-Hubs. Producten worden aan huis gebracht en opgehaald, of kunnen bij een Hub afgehaald en teruggebracht worden.

Medeoprichter Frans Biegstraaten van BIYU voegt hieraan toe: “Onze onderneming is ontworpen rondom circulariteit en heeft grote aantrekkingskracht op Millennials en Generation Z. Die willen geen spullen meer bezitten, maar gebruiken. Wij bieden toegang tot premium producten van topmerken. Het zorgt naast optimaal gebruik en recycling van producten ook voor het verminderen van de behoefte aan goedkope inferieure producten.”

Internationale BIYU gemeenschap

BIYU zet de groeifinanciering in om in 2023 tien nieuwe BIYU-hubs in Nederland te openen. Met een bredere internationale uitrol daarna, om te beginnen in Duitsland. De onderneming bouwt hiermee aan een wereldwijde gemeenschap van duurzame doeners.

Investeerders

BIYU maakt bezit overbodig en stelt circulariteit en duurzaamheid centraal. Met deze boodschap heeft het bedrijf nieuw groeikapitaal naar zich toe weten te trekken van financiers die een duurzamere toekomst willen realiseren.

Marc Postma, Sr. Investment Manager ROM InWest Transitiefonds; “Vanuit het ROM InWest Transitiefonds investeren we in bedrijven die bijdragen aan de energietransitie en het realiseren van een circulaire economie. Bij circulaire economie gaan de gedachten vaak vooral uit naar hergebruik en recycling. Beide zijn van groot belang voor circulair gebruik van grondstoffen, maar in sommige gevallen kan een nog grotere bijdrage aan circulariteit worden gerealiseerd door het primaire gebruik van deze grondstoffen te verminderen of zelfs te voorkomen. Het delen van producten door ‘tijdelijk eigendom’ zoals BIYU dit mogelijk maakt, is hiervan een perfect voorbeeld, wat wij vanuit het Transitiefonds graag ondersteunen.”

Cedric Dundas, Rabobank: “Als bank helpen we graag innovatieve startende bedrijven met funding om hun plannen te realiseren. Dat is in de vroege fase zeker niet altijd even makkelijk. De Rabo Innovatielening helpt daar vaak bij. Daarbij is het wel van belang dat partijen kunnen laten zien dat hun product bijdraagt aan verduurzaming, en/of digitalisering, en/of vitalisering van de maatschappij. Als bank werden we dan ook meteen enthousiast van de plannen die Frans en Martijn met het platform BIYU hebben. Own less, do more! Wat ons betreft een mooie slogan waarmee een toekomstige deelcultuur nog verder wordt gestimuleerd.”

Foto: Janet Nieboer, CEO ROM InWest (midden) en de BIYU founders Frans Biegstraaten (CCO, links) en Martijn Tjho (CEO, rechts) bij het tekenen van de financieringsdocumentatie

Share Button