Circulair platform voor gebruikte elektronica haalt investering op van 2,4 miljoen euro

Bron
Valyuu

Een jaar na de eerste investeringsronde krijgt circulair platform Valyuu een nieuwe financiële injectie van 2,4 miljoen euro. Sinds de oprichting streven founders Ferhat Topuz, Arvin Esterabadi en Jingwei Ren ernaar om hergebruik te stimuleren en daarmee de e-waste stapel te verkleinen. De snelgroeiende startup is vastberaden om een circulaire levensstijl zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Via Valyuu kunnen consumenten eenvoudig pre-owned elektronica kopen of verkopen, zoals smartphones, tablets en wearables. Met de investeringsronde, geleid door Rubio Impact Ventures en Slingshot Ventures, met participatie van het Amerikaanse Techstars, Golden Egg Check Capital en verschillende angel investors zet Valyuu in op verdere ontwikkeling van het platform, het vergroten van de naamsbekendheid in de Benelux en internationale expansie.

Wereldwijd ontwikkelen én kopen we meer nieuwe elektronica dan ooit. De doorloop is snel, waardoor elektronische apparaten die nog prima functioneren steeds vaker op de vuilnisbelt eindigen. Als we zo doorgaan, zijn we op weg om tegen 2030 jaarlijks maar liefst 75 miljoen ton aan e-waste te genereren. Zo’n 54% van de mensen hergebruiken producten niet, omdat huidige oplossingen tijdrovend, stressvol en zinloos voelen. Zo eindigen veel apparaten eerst in een lade als back-up, waardoor ze na verloop van tijd vergeten worden. “Wij werken al jaren in de elektronicamarkt en zien hoe onverantwoord er met spullen wordt omgegaan. 80% van alle elektronica die nu wordt weggegooid, functioneert nog perfect en de overige 20% heeft slechts een opfrisbeurt nodig. Dat geeft wel aan dat hergebruik in deze sector een impuls nodig heeft. Met een toegankelijk digitaal platform —het koop- en verkoopproces op Valyuu is heel eenvoudig — willen we de drempel om afgedankte producten een nieuw leven te geven verlagen”, aldus Ferhat Topuz, CEO van Valyuu.

Transparant ‘product paspoort’

Met meer dan 20.000 actieve kopers en verkopers op het platform binnen een jaar tijd is Valyuu niet onopgemerkt gebleven. In de recente investeringsronde kregen ze snel het vertrouwen van onder andere gerenommeerde impactinvesteerder Rubio Impact Ventures en consumer-investeerder Slingshot Ventures. De combinatie van expertise van de investeerders op gebied van impact en e-commerce is belangrijk voor Valyuu; het platform laat zien dat de duurzame keuze gemakkelijk, betaalbaar en rendabel kan zijn. Zij onderscheiden zich van refurbishers door als enige partij tussen koper en verkoper te fungeren en voor elk product een compleet ‘product paspoort’ aan te bieden. Dit zogenoemde paspoort biedt volledige transparantie over de staat van het product, compleet met unieke foto’s en inzage in testrapporten. Hierdoor weet je als consument precies wat je koopt. Alle producten worden met behulp van software gevalideerd en getest op functionaliteit. Zijn alle tests doorstaan, werken producten naar behoren en zijn ze goedgekeurd door Valyuu, dan worden ze aangeboden als certified pre-owned.

“Waarom wij zo enthousiast worden van Valyuu is het besef dat een tweedehands telefoon nog prima werkt en het vooral om gemak en vertrouwen gaat”, zegt Warner Philips, partner bij Rubio. “Het lijkt een klein detail, maar door die telefoon met dat kleine krasje niet de halve wereld over te sturen voor een nieuw achterkantje bespaar je tot wel 80% van de uitstoot, én kun je zowel koper als verkoper een betere prijs bieden.”

Ernst Rustenhoven, die de investering leidde vanuit Slingshot Ventures stelt: “Valyuu opereert in een markt waarvan wij verwachten dat die de aankomende jaren snel zal blijven groeien – de levensduur van elektronische apparatuur neemt steeds verder toe, waardoor het gemakkelijker een tweede leven kan krijgen. Valyuu heeft laten zien dat de propositie aansluit bij de wensen van de consument. Dit biedt een goede basis om de ambitieuze groeiplannen te realiseren.”

Het meest duurzame platform voor je oude telefoon

De toekomstplannen van de startup zijn helder: met de investering ligt de focus op verdere groei in de Benelux en verdere internationale expansie. Achter de schermen betekent dit het door ontwikkelen van het platform met nieuwe product features, het uitbreiden van de productcatalogus en het optimaliseren van de pricing en matching technologie. Het doel van Valyuu is om meer circulair gedrag te stimuleren. Minder consumeren is noodzakelijk om de wereldwijde CO2 uitstoot te verminderen. Valyuu is ervan overtuigd dat de meest eenvoudige keuze voor mensen altijd een circulaire keuze moeten zijn, met een positieve impact op zowel de wereld als op de portemonnee. De startup laat mensen bewuster en transparanter kopen en verkopen, zonder hindernissen en zonder in te leveren op kwaliteit.

Share Button