Nederlandse B-corp Naïf haalt investering van 23 miljoen op voor duurzame groei en innovatie

Bron
Naïf

Na snelle groei en succes in het verwezenlijken van zijn missie heeft het Nederlandse verzorgingsmerk Naïf  23 miljoen euro opgehaald bij de Europese impact investeerder Future Business Partnership (FBP). De investering zal worden ingezet om duurzaam door te groeien, innovaties te stimuleren om de verzorgingsindustrie te verbeteren, en verdere expansie in nieuwe markten te financieren. Het doel is duidelijk: meer verkochte Naïf producten betekent meer geholpen ouders en minder microplastics in de verzorgingsindustrie.

Vanaf de start van Naïf is de missie geweest om ouders te helpen zo goed en zorgeloos mogelijk voor hun kinderen te zorgen. Het bedrijf wil de traditionele verzorgingsindustrie transformeren door te streven naar duurzaamheid en transparantie. Dankzij deze investering kan Naïf zijn visie verder realiseren.

“Deze investering onderstreept dat commercieel succes en positieve impact hand in hand kunnen gaan,” reageert Sjoerd Trompetter, oprichter van Naïf. “Succes gaat verder dan alleen financiële groei. We hebben bewust voor FBP gekozen vanwege hun gedeelde waarden en toewijding als impact investeerder. Dit kapitaal stelt ons in staat om te blijven groeien, onze producten te innoveren en onze positieve impact op de verzorgingsindustrie te vergroten.”

Jochem Hes, mede-oprichter van Naïf, voegt eraan toe: “De investering markeert een mijlpaal in ons avontuur. We begonnen in 2014 met een dosis naïviteit, maar met geloof in een betere industrie. Nu, tien jaar later, zijn we trots op onze groei en kijken we uit naar een nieuw hoofdstuk.”

Groei

Naïf werd in 2014 opgericht door Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, toen zij zelf vader werden en letterlijk met hun handen in de babyproducten zaten. Ze beseften dat babyverzorging vol ingrediënten zat die je eigenlijk niet op je baby wilde smeren. Ze besloten hoogwaardige producten te ontwikkelen om ouders te ondersteunen in de eerste levensfase van hun kinderen. En met succes; het bedrijf heeft in totaal miljoenen producten verkocht, het assortiment uitgebreid naar 50 producten, inmiddels actief in 10 landen, een team van 35 professionals opgebouwd, en de omzet in de afgelopen vier jaar vertienvoudigd.

Bovendien zet Naïf zich in om microplasticvrij de norm te maken in een markt waar 9 op de 10 producten nog steeds hele kleine stukjes plastic bevatten. Daarnaast introduceerde het merk innovaties zoals de eerste Nederlandse minerale zonnebrandcrème, navulverpakkingen en plasticvrije billendoekjes. Dankzij de plasticvrije billendoekjes hebben ze samen met consumenten al meer dan het equivalent van 4 miljoen PET-flessen aan plastic bespaard. En gelukkig verandert de industrie mee: inmiddels is meer dan 20 procent van alle verkochte billendoekjes in de markt plasticvrij.

Goede match

“Naïf past perfect bij onze investeringsstrategie,” zeggen Tracey Huggett en Vish Srivastava, Managing Partners bij FBP. “Het is een gevestigde, goed presterende en snelgroeiende duurzaamheidsleider in de sector, die de industrie positief verandert door het marktaandeel te vergroten met producten die gunstiger zijn voor mensen en minder negatieve impact hebben op de planeet. FBP bleek vanaf het begin een perfecte match voor Sjoerd en Jochem. Ze zochten niet alleen specialistische commerciële steun van aandeelhouders, maar ook een ethische partner die hun visie, missie en ambitie deelde. We zijn trots om met het Naïf-team samen te werken, hun groei te ondersteunen en daarmee hun positieve impact te vergroten.”

Samenwerking DOEN Participaties

Deze investering markeert het einde van de succesvolle samenwerking tussen Naïf en voormalige investeerders, zoals DOEN Participaties, de grootste impactinvesteerder in duurzame en sociale startups in Nederland. DOEN Participaties was sinds 2019 betrokken bij het verzorgingsmerk. Het gezamenlijke doel om binnen vijf jaar een tien keer grotere onderneming te worden en zo de markt te verduurzamen, is nu bereikt. “We zijn DOEN Participaties dankbaar voor de geboden kansen, de constructieve samenwerking en de waardevolle kennis,” zegt Hes.

Marc Rasmussen, Impact Investment Principal bij DOEN Participaties blikt eveneens tevreden terug op de succesvolle samenwerking: “DOEN is ooit ingestapt vanwege de voorbeeldfunctie van Naïf. Veel verzorgingsproducten van grote en bekende merken bevatten microplastics, hormoonverstorende of andere schadelijke ingrediënten. De producten van Naïf bevatten deze ingrediënten niet en het bedrijf heeft met zijn succesvolle ontwikkeling de markt van verzorgingsproducten een stuk de juiste kant opgeholpen en laten zien dat het anders kan.”

Vooruitblikken

De plannen voor de toekomst? “Die zijn groot,” lacht Hes. “Nee, we zijn nog lang niet klaar,” beaamt Trompetter. “We zijn vastbesloten om onze missie voort te zetten en zo veel mogelijk ouders te helpen, terwijl we de industrie blijven verbeteren. Dit hebben we niet alleen bereikt, maar samen met ons team, partners, investeerders, en vooral heel veel ouders.”

Share Button