Bron
Mosa Meat
Mosa Meat, de pionier in kweekrundvlees, heeft aangekondigd dat het nog eens € 15 miljoen aan financiering heeft opgehaald. Deze uitbreiding volgt op een succesvolle financieringsronde van € 40 miljoen en een crowdfundingcampagne die beide de doelstellingen overtroffen, waarmee in de afgelopen twee jaar in totaal € 58 miljoen aan kapitaal is binnengehaald. De financiering omvat voortdurende steun van Invest-NL, gesteund door een garantie van InvestEU, en LIOF, beide Nederlandse staatsinvesteringsfondsen, evenals strategische partner PHW Group en Jitse Groen, de oprichter en CEO van Just Eat Takeaway.com.
Deze nieuwe financiering versterkt de vooruitzichten van Mosa Meat voor de komende jaren en ondersteunt de volgende fase van het bedrijf, namelijk het verkrijgen van markttoelatingen en het genereren van de eerste significante omzet.
“Toen we de eerste kweekburger introduceerden, was het een proof-of-concept van € 250.000. Dankzij fundamentele wetenschappelijke doorbraken en schaalvoordelen produceren we nu burgers tegen een prijs die geschikt is voor restaurantmenu’s”, aldus Maarten Bosch, CEO van Mosa Meat. “Met de steun van onze investeerders van wereldklasse hebben we een wetenschappelijk project succesvol omgezet in een smakelijk en betaalbaar product, zonder onze oorspronkelijke visie uit het oog te verliezen.”
“Kweekvlees is een belangrijk onderdeel van de eiwittransitie die nodig is om de impact van de veehouderij te verminderen. Zoals in elke opkomende sector is investeren in kweekvlees een uitdaging en vereist het doorzettingsvermogen. Mosa Meat heeft een sterke basis gelegd en zet duidelijke stappen richting commercialisering. Het sterke team van het bedrijf, de solide vooruitgang en de voortdurende steun van bestaande aandeelhouders geven ons het vertrouwen om ook in deze volgende fase onze steun te blijven bieden”, aldus Victor Meijer, investeringsdirecteur bij InvestNL.
Temidden van een uitdagend macro-economisch klimaat voor de sector van de celkweek heeft Mosa Meat een cruciale commerciële mijlpaal bereikt: een kostenreductie van 99,999% ten opzichte van de eerste burger die in Londen werd gepresenteerd. Mosa Meat heeft momenteel regelgevingsdossiers in behandeling in het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie, Zwitserland en Singapore. Het bedrijf is onlangs ook geselecteerd voor het Britse “Sandbox”-programma, ondersteund door het Department for Science, Innovation and Technology.
Ondanks externe druk, waaronder desinformatiecampagnes en voorgestelde verboden in bepaalde regio’s, blijft Mosa Meat zich inzetten, omdat de mogelijkheden voor deze technologie enorm blijven.
In samenwerking met de Stichting Cellulaire Landbouw Nederland (CAN) is Mosa Meat onlangs aangewezen als deelnemende partner in een strategisch klimaattechnologieproject in het invloedrijke Nederlandse Wenninkrapport. Hierdoor kan het werk van Mosa Meat profiteren van nationale ondersteuningsmechanismen die publiek-private financiering en regelgevingshervormingen op elkaar afstemmen om de transitie van Nederland naar duurzame groei te versnellen.
Kweekvlees biedt de mogelijkheid om het Europese voedselsysteem te versterken door de afhankelijkheid van import te verminderen, de voedselsoevereiniteit te vergroten en een veerkrachtige, duurzame toeleveringsketen te garanderen, en tegelijkertijd de uitstoot van broeikasgassen voor de rundvleesproductie met wel 93% te verminderen. Naarmate kweekproducten het goedkeuringsproces doorlopen, blijft Mosa Meat voorop lopen in duurzame voedselinnovatie en maakt het zijn belofte waar om het wereldwijde voedselsysteem te hervormen.

