Firmhouse haalt groeigeld op voor opschalen platform voor product-as-a-service & subscription modellen

De service economie in ons land raakt op stoom. Steeds meer mensen willen producten wel gebruiken, maar hoeven ze niet per se te bezitten. Firmhouse speelt hierop in en heeft een subscription platform ontwikkeld waarmee bedrijven hun producten “as-a-service” aan kunnen bieden. Philips en Nestlé behoren tot de eerste klanten. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat zij een kapitaalinjectie van 600.000 euro ontvangt van het investeringsfonds TechFund One.

Bedrijven kunnen met het subscription platform hun producten veel eenvoudiger als abonnement aanbieden. Daarnaast wil Firmhouse, genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50, het hergebruik en recyclen van producten in Nederland een flinke boost geven. Met deze kapitaalinjectie van 600.000 euro wil de scale-up de komende tijd flink opschalen. “We investeren fors in ons platform en willen het gebruikers daarmee nóg makkelijker maken. Die kunnen straks volledig zelfstandig met het platform aan de slag. Verder schroeven we de commerciële activiteiten op. Daarmee willen we een nieuwe groep klanten bereiken”, aldus mede-oprichter Bob Jansen.

Van bezit naar gebruik

Bedrijven die in willen spelen op de groeiende service economie, lopen tegen de beperkingen van hun mogelijkheden op. Niet alleen zijn interne verkoopsystemen vaak moeilijk aan te passen, ook de investering om te starten blijkt in veel gevallen een barrière. Firmhouse lost dat probleem op. Via dit platform kunnen consumenten de gewenste producten via een abonnement rechtstreeks bij de producent afnemen. Het bedrijf blijft eigenaar en is er daarom bij gebaat om het product uiteindelijk te hergebruiken of te recyclen. “Zo versnellen we de transitie naar een meer duurzame wereld”, voegt Jansen hieraan toe. “Naast de volledige workflow van een abonnementsmodel, is het platform ook eenvoudig te customizen naar de speciale wensen van elke klant.” 

Investeren in businessmodel van de toekomst

Investeringsfonds Techfund One, een initiatief van De Breed & Partners en Investormatch, ziet volop kansen voor product-as-a-service businessmodellen, dé businessmodellen van de toekomst. “Met het platform van Firmhouse kunnen bedrijven in no-time hun eigen subscription model voor hun product of dienst lanceren, inclusief allerlei services rondom bijvoorbeeld logistiek, payments en customer feedback. De ambitie om dit verder op te schalen past goed bij ons fonds”, aldus Peter van Meersbergen van TechFund One.

Ambitie: Europees marktleider

Firmhouse is ruim 10 jaar geleden opgericht door Bob Jansen en Michiel Sikkes, later stapte ook Robbert van Geldrop aan boord. Paul Bakker is investeerder van het eerste uur en is betrokken als strategisch adviseur. Bekende klanten van het bedrijf zijn onder meer Philips, Nestlé en Stiho. Maar ook starters zoals RideSTEP. De komende jaren willen de oprichters flink doorgroeien, met als doel om uiteindelijk marktleider in Europa te worden. “Deze investering gaat ons daarbij zeker helpen”, zegt Jansen.

Foto: v.l.n.r.: Michiel Sikkes (CTO), Bob Jansen (CEO) en Robbert van Geldrop (CCO).

Share Button