15 miljoen voor plantaardige food-startup GREENFORCE

Twee jaar na oprichting haalt de van origine Duitse food-startup GREENFORCE een investering op van 15 miljoen euro. GREENFORCE maakt plantaardige vlees- vis- en zuivelvervangers in poedervorm en is vastberaden om de eiwittransitie in Europa te versnellen. Met het geld wil het bedrijf het assortiment uitbreiden, nieuwe markten betreden en het onderzoekscentrum in München verder ontwikkelen. De poedermixen van GREENFORCE – onder andere ter bereiding van plantaardige gehaktballen, viskoekjes, haverdrink en vegan omelet – zijn naast de webshop sinds deze maand ook te koop bij verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot. Verdere toetreding tot het Nederlandse supermarktlandschap is onderdeel van de ambitieuze groeiplannen.

Poeder is dé oplossing voor een kleinere food footprint

De negatieve voetafdruk van de huidige voedingsindustrie is gigantisch. GREENFORCE wil daar met haar alternatieven voor dierlijke producten verandering in brengen. De oprichters van het bedrijf deden jarenlang onderzoek naar alternatieven voor plantaardige eiwitten. De beste oplossing ligt volgens Thomas Isermann, één van de oprichters van GREENFORCE, in plantaardige vlees- vis- en zuivelvervangers in poedervorm: “Producten in poedervorm zijn licht in gewicht, hoeven niet gekoeld bewaard te worden en de porties kunnen altijd exact worden afgestemd. Dat betekent minder CO2-uitstoot bij het transport en de opslag en minder food waste”, aldus Isermann. GREENFORCE ontwikkelde de afgelopen jaren poedermixen voor onder meer plantaardige hamburgers, viskoekjes, köfte, haverdrink en ei.

15 miljoen voor groei

De producten van GREENFORCE zijn via 8500 verkooppunten verkrijgbaar, waarvan de eigen webshop veruit de meeste verkopen telt. Met de investering van 15 miljoen euro wil de startup zowel de online aanwezigheid als de offline beschikbaarheid vergroten. Daarnaast staan Europese expansie, uitbreiding van het assortiment en het verder ontwikkelen van het eigen onderzoekscentrum gepland. Het vertrouwen in deze plannen komt zowel vanuit institutionele investeerders uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk als van prominente privé-investeerders van eigen bodem; ondernemer en TV Presentator Joko Winterscheidt en de in Duitsland welbekende food ondernemer Michael Käfer. “Duurzaamheid is geen trend, maar een noodzaak die we niet langer kunnen negeren. Anders dan andere producenten biedt GREENFORCE een duurzaam alternatief op dierlijke producten en toont zich als ware innovatiemotor in deze groeiende branche. Deze spelers hebben we hard nodig,” aldus Käfer.

Pieter Pot als eerste Nederlandse retail partner

Bij het betreden van de Nederlandse markt, vindt GREENFORCE een partner in verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot. “We zijn continu op zoek naar de meest duurzame verpakkingsalternatieven en dankzij de samenwerking met Pieter Pot kunnen we onze milieu impact bij distributie nog verder minimaliseren”, aldus Isermann. Jouri Schoemaker, mede-oprichter van Pieter Pot, is ook overtuigd van de samenwerking: “We zijn beide bezig met het minimaliseren van de impact van onze voedselketen op het milieu, samen kunnen we hier nog een stap verder in zetten. Dankzij de droge en lang houdbare mixen van GREENFORCE kunnen wij de eerste vleesvervangers zonder wegwerp-verpakkingsmateriaal aan onze klanten aanbieden. Hiermee besparen we flink op de anders noodzakelijke energieverslindende koelketen.”

Foto: Oprichter Thomas Isermann en Co-CEO Hannes-Benjamin Schmitz

Share Button