Steeds meer bedrijven, ondernemers én consumenten vinden duurzaam ondernemen belangrijk. Om te kijken of een bedrijf daadwerkelijk duurzaam onderneemt, wordt er alsmaar vaker beoordeeld aan de hand van zogeheten ESG-criteria. Hierbij gaat de aandacht vaak uit naar de meest zichtbare keuzes: sociale impact, het klimaat, hernieuwbare energie en duurzame mobiliteit.
Wat wellicht minder zichtbaar is, maar net zo belangrijk en bepalend zijn de interne processen van een onderneming. Hoe efficiënt wordt er gewerkt en hoe transparant zijn geldstromen ingericht? De betaalinfrastructuur speelt een belangrijke rol in zowel governance als milieubelasting. In dit artikel lees je hier meer over en hoe ESG hierbij een rol speelt.
Inleiding: ESG holistisch benaderen
In korte tijd is ESG uitgegroeid tot een vaste maatstaf voor duurzaam ondernemerschap en verantwoord beleggen. Hierbij gaat de aandacht eigenlijk steevast uit naar de meest zichtbare thema’s zoals het klimaat, sociale omstandigheden en energieverbruik. Hoewel deze focus begrijpelijk is, is het ook beperkt, omdat je hiermee een groot deel van het hele plaatje mist. Duurzaamheid gaat namelijk verder dan deze onderwerpen en zit bijvoorbeeld ook in de interne processen.
Dat terwijl operationele processen vaak onderbelicht blijven in ESG-discussies. Dat is vreemd, want daar worden juist keuzes gemaakt die direct invloed hebben op de efficiëntie en transparantie van een bedrijf. Neem bijvoorbeeld de betaalinfrastructuur van een bedrijf: dit wordt meestal gezien als een puur technische of administratieve aangelegenheid. Dat terwijl het meerdere ESG-criteria tegelijk raakt. Dit betekent ook dat wanneer je als ondernemer je betaalstromen op een andere manier inricht, je je zakelijke ecologische voetafdruk kunt verkleinen én je governance kunt versterken.
Environmental: minder middelen door digitale betalingen
Veel mensen en bedrijven onderschatten de milieu-impact van betaalprocessen. Kijken we echter naar hoe alleen contant geld al geproduceerd wordt en hoe het transport tussen banken en bedrijven verloopt, dan zien we dat al die stappen heel wat energie kosten. Digitale betalingen verminderen die fysieke keten al heel wat jaren, puur omdat er minder cash is. Minder cash betekent weer: minder opslag, minder productie en minder vervoer. Ook papiergebruik speelt hierbij een grote rol, zoals kassabonnetjes en fysieke facturen.
Door dit proces te digitaliseren, vermindert het papierverbruik en is er minder fysieke opslag nodig. Wat ook een groot voordeel is van digitale betalingen, is dat ze bijdragen aan een bedrijfsvoering die efficiënter wordt. Wanneer betalingen automatisch verwerkt worden, is de kans op fouten minder groot en bespaar je tijd. Vanuit environmental-perspectief gaat duurzaamheid in dit geval dus over structurele optimalisatie van de alledaagse processen binnen een bedrijf.
Governance: transparantie in betaalstromen
Binnen de ESG-criteria krijgt governance ook steeds meer aandacht. Zo is transparantie in betaalstromen ontzettend belangrijk, bijvoorbeeld voor het vertrouwen van investeerders en andere stakeholders. Wanneer betaalstromen goed gedocumenteerd zijn, is het gemakkelijker om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld financiële risico’s en zakelijke cashflows. Ook hierbij speelt digitale betaalinfrastructuur een grote rol. Hiermee krijg je namelijk transactiedata die gemakkelijk te herleiden is én die consistent is.
Dat is fijn voor een betrouwbare boekhouding en eventueel interne en externe controles, iets wat voor de wet- en regelgeving essentieel is. Voor ESG-rapportages is dit ook relevant: steeds meer ondernemingen moeten namelijk aantonen hoe zij omgaan met risico’s en interne processen. Met transparante betaalstromen kunnen ze concrete en verifieerbare informatie leveren. Op die manier wordt governance ook in de dagelijkse praktijk zichtbaar.
Praktijk I: stationaire betaalinfrastructuur
Hoe dit zichtbaar is in de praktijk? Bij veel ondernemingen speelt stationaire betaalinfrastructuur een grote rol in de dagelijkse praktijk. Denk bijvoorbeeld aan winkels of aan restaurants. Op dit soort plekken bepaalt de keuze voor een passend systeem de hele cashflow en het gemak en de snelheid waarmee gewerkt kan worden. Zo’n systeem bepaalt hoe betalingen worden geregistreerd, maar ook hoe ze verwerkt worden in de administratie. Daarom is het van belang om voor een systeem te gaan dat goed past.
Veel ondernemingen maken bijvoorbeeld gebruik van een pinapparaat als onderdeel van hun geïntegreerde moderne betaalinfrastructuur. Door betalingen direct vast te leggen, ontstaat er altijd een duidelijk en consistent gegevensbestand. Deze betalingen kunnen direct worden doorgevoerd in de administratie, waarmee rapportages eenvoudiger kunnen worden gemaakt en de afhankelijkheid van handmatige invoer kleiner wordt.
Praktijk II: mobiele betaaloplossingen en flexibiliteit
Een ander voorbeeld in de praktijk: niet elk bedrijf werkt vanaf één vaste locatie. Er zijn genoeg ondernemers die op markten staan, die een pop-upwinkel hebben of die hun diensten en/of producten bij evenementen verkopen. Dit vraagt om flexibiliteit in betaalprocessen: mobiele oplossingen, zoals mobiele pinapparaten, maken het mogelijk om transacties direct goed vast te leggen en te verwerken, ongeacht op welke locatie dit is.
Hierbij is geen handmatige verwerking meer nodig, wat weer de kans op fouten verkleint. De betaalstroom is eenvoudig te herleiden en overzichtelijk. Ook zorgt het voor meer consistentie in de financiële gegevens, waardoor er een solide basis is voor de administratie, ongeacht waar of wanneer zo’n pinapparaat gebruikt wordt.
ESG-perspectief vanuit beleggers
Ook beleggers kijken naar operationele processen van bedrijven en wel om heel duidelijke redenen. Een stabiele betaalinfrastructuur laat namelijk verschillende dingen zien: het kan fungeren als indicator voor governance kwaliteit, risicobeheersing en schaalbaarheid. Bedrijven die over een heldere en consistente betaalstroom beschikken, ogen professioneel en zijn daarmee aantrekkelijker voor beleggers. Zij kijken namelijk steeds meer hoe duurzaamheid en governance zijn ingebed in een onderneming.
Conclusie: betaalinfrastructuur van belang voor ESG-criteria, maar vaak onderschat
Om te controleren hoe duurzaam een bedrijf werkt, moet er niet alleen gekeken naar de zichtbare duurzaamheidsonderwerpen zoals klimaat, energie en de maatschappij, maar juist ook naar interne processen zoals de betaalinfrastructuur. Hieraan kun je namelijk ook zien hoe verantwoord een onderneming opereert. Hebben zij dit bewust en consistent ingericht, dan leveren ze actief een bijdrage aan hun ESG-doelstellingen. Een goed ingerichte betaalinfrastructuur heeft namelijk invloed op zowel het efficiënte gebruik van middelen als de mate waarin een bedrijf grip houdt op risico’s. Daarmee raak betaalinfrastructuur direct aan zowel de milieu- als de governance component van ESG. Omdat dit processen zijn die iedere dag terugkeren, zijn ze een goede basis voor duurzaam ondernemerschap. En dat is iets dat nog net iets te vaak onderschat wordt.


