Rabo bespreekt duurzaamheid met steeds meer klanten

Wie z’n woning of bedrijf duurzamer maakt, wordt daar financieel gezien vaak beter van. ‘Daarom komt duurzaamheid steeds vaker aan bod in onze reguliere contacten met klanten over financiering. Daarmee gaan we in 2016 flinke stappen vooruit zetten’, zegt Bas Rüter, directeur Duurzaamheid van de Rabobank.

Duurzaamheidsfoto voor zakelijke klanten

Ook gaat de Rabobank in 2016 met steeds meer zakelijke klanten het gesprek aan over voor hen relevante duurzaamheidsthema’s en kansen. In Nederland maakt de Rabobank sinds 2015 een zogenaamde klantfoto, waarmee ze in kaart brengt of een bedrijf met duurzaamheid een koploper is, tot het grote peloton behoort of achterblijver is. Inmiddels hebben 54.000 grotere bedrijven in het midden- en kleinbedrijf inzicht in hun duurzaamheidsprestatie. Accountmanagers maken de duurzaamheidsfoto op basis van objectieve criteria en sectorrelevante thema’s. Ze kijken bijvoorbeeld in welke mate duurzaamheid onderdeel is van de strategie en bedrijfsvoering. Daarvoor nemen ze ook onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken mee waaraan een bedrijf voldoet. In het eerste kwartaal van dit jaar voert de Rabobank deze werkwijze ook in voor internationale grootzakelijke klanten, binnen en buiten Nederland. Eind 2016 verwacht de Rabobank ook een vertaalslag te maken voor de zakelijke klanten in het kleinbedrijf in Nederland. Dat gebeurt met een zelftest (self-assessment), als onderdeel van de financieringsaanvraag. Rüter: ‘We verwachten dat we eind 2016 voor het grootste deel van onze zakelijke relaties, binnen en buiten Nederland, een klantfoto hebben gerealiseerd. Onze klanten en wij hebben dan inzicht in hun duurzaamheidsprestaties en het verbeterpotentieel.’

Share Button