Bull Day: De impact van impactbeleggen wordt steeds belangrijker

Bull Day, het eerste beleggersevent in het zuiden van Nederland, is succesvol verlopen. Vele beleggingsexperts zorgden ervoor dat de bezoekers volledig geïnformeerd naar huis gingen. Duurzaamheid en het klimaat komen steeds vaker in het nieuws, en hebben de aandacht van de belegger. Tijdens de Bull Day Experience was er daarom ruimte voor het belang van impactbeleggen.

Hilde Veelaert, Hoofd Aandelen bij Actiam, vertelt dat de druk op de grondstoffen op de wereld exponentieel toeneemt als gevolg van het stijgende aantal mensen. “In 2030 hebben we 50% meer energie nodig, 40% meer water en 35% meer voedsel dan we nu hebben. Risico’s gerelateerd aan klimaatveranderingen hebben de grootste kans om voor te komen en hebben ook de meeste negatieve impact. Klimaatveranderingen hebben nog meer impact voor een samenleving dan een oorlog. Door middel van impactbeleggen willen we dit voorkomen”

Impactbeleggen is een vrij nieuw begrip, maar wat is het nu precies? Veelaert: “We kijken hierbij enkel naar de producten en diensten van een bedrijf, en bepalen daarbij hoeveel impact deze hebben. Je hebt als impactbelegger verschillende tools tot je beschikking om dit in de praktijk te brengen. Je kunt (1) bedrijven met die een negatieve impact veroorzaken uitsluiten, (2) je stem uitbrengen op de jaarvergadering, (3) engagement aangaan met bedrijven om veranderingen teweeg te brengen en (4) beleggen in de ‘betere’ bedrijven.”

Beleggen in bedrijven met een negatieve impact brengt voor beleggers ook financiële risico’s met zich mee, waarschuwt Veelaert. Neem bijvoorbeeld bedrijven met ‘stranded assets’ (activa die veel minder waard zijn dan waarvoor ze in de boeken staan), zoals steenkoolenergiecentrales. “Tegen 2030 is dit niet meer toegestaan, dus moeten deze centrales worden afgeschreven. Daarnaast lopen bedrijven met een negatieve impact, zoals Roundup, het risico op boetes of rechtszaken.”

Kenmerken positieve impact

Hoe weet je wat een ‘positieve impact’ is bij bedrijven? Veelaert kijkt daarbij naar de sustainable development goals, welke zijn opgesteld door de VN. Dit zijn zeventien doelstellingen op het gebied van bijvoorbeeld armoede, klimaat, vrede en veiligheid. Die doelstellingen moeten echt in de strategie van bedrijven zijn verweven en ook wordt uiteraard gekeken naar de mate van impact.

Best practices

Veelaert laat ook twee ‘best practices’ zien. “Safaricom, het grootste telecombedrijf in Kenia, levert vooral positieve impact met hun content voor de bevolking. Ze hebben bijvoorbeeld een mobiele betaaldienst, en een leerplatform via de mobiele telefoon waarbij klanten bijvoorbeeld cursussen Engels kunnen volgen. Daarnaast hebben klanten de beschikking over een e-wallet, waarbij ze kunnen sparen voor gezondheidszorg in de toekomst.”

Een ander bedrijf met positieve impact is bcpg: een elektriciteitsbedrijf dat actief is in Thailand en Indonesië. “Ze maken wind- en zonne-energie, maar ze zijn ook actief in micro grids. Dit laatste maakt het mogelijk dat huishoudens in kleine, afgelegen dorpjes met elkaar in connectie worden gebracht en zo voor elkaar elektriciteit genereren.”

Portaal Duurzaam Financieel is media-partner van Bull Day!

 

Share Button