Rabobank meest duurzame bankenmerk van Nederland in 2020

De Rabobank is uitgeroepen tot het meest duurzame merk onder de Nederlandse banken. Dit is het resultaat van de Sustainable Brand Index, die dit jaar voor het 10e jaar op rij wordt uitgebracht. In Nederland wordt het onderzoek achter de Sustainable Brand Index voor de vierde keer gehouden.

Volgens de Sustainable Brand Index (SBI) valt de performance van Rabobank in het onderzoek op, doordat de consument Rabobank duurzamer heeft beoordeeld dan de groenbanken van ons land. “We zijn dankbaar voor de herkenning van en erkenning voor de inspanningen die wij als duurzame, coöperatieve bank verrichten, samen met onze leden en klanten,” vertelt Bas Rüter, directeur Duurzaamheid. “De afgelopen jaren hebben we ingezet op het verankeren van duurzaamheid in alle geledingen van onze organisatie. Zo helpen we onze klanten om hun huizen, bedrijven of beleggingsportefeuilles stap voor stap te verduurzamen.

Rüter: “Duurzaamheid blijft een vast agendapunt. We gebruiken onze kennis, netwerken en financiële oplossingen om belangrijke doelen zoals de energie- en voedseltransities te beïnvloeden. Samen op weg naar de klimaatdoelen van Parijs, maar ook werken aan de verduurzaming van het wereldwijde voedselsysteem in al haar facetten. Dat is in lijn met onze positie als duurzame, coöperatieve bank én onze missie “Growing a better world together.”

SBI Country Director Annemarije Tillema: “Met de Sustainable Brand Index willen we het belang van een degelijk duurzaamheidsbeleid vergroten en transparant maken richting eindgebruikers en consumenten. We zijn ook van mening dat de huidige crisis in veel sectoren kansen biedt die systeemveranderingen naar verduurzaming en circulariteit kunnen versnellen.

De studie achter Sustainable Brand Index is Europa’s grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Ruim 7700 Nederlanders zijn bevraagd naar hun beoordelingen van duurzaamheid van bekende merken.  De bekendmaking van de winnende merken per industrie vond vandaag plaats, tijdens een online lanceringsevent, onder leiding van Harm Edens. Onder andere Paul Polman had tijdens dit event een indrukwekkende boodschap voor de Nederlandse bedrijven en hun duurzaamheidsmanagers en merkeigenaren.

Lees het volledige persbericht

 

Share Button