Online supermarkt Pieter Pot haalt € 2,7 miljoen investeringen op om circulaire verpakkingen voor boodschappen de norm te maken

Bron
Pieter Pot

De Nederlandse startup Pieter Pot haalt € 2,7 miljoen op om te voldoen aan de grote vraag van consumenten naar duurzame alternatieven voor eenmalige verpakkingen. De ‘verpakkingsvrije’ online supermarkt bedient nu heel Nederland en in totaal hebben zo’n 30.000 consumenten zich aangemeld voor de wachtlijst. Ook werken grote merken samen met Pieter Pot. De kapitaalinjectie van SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter zal worden gebruikt om operaties op te schalen en de eigen circulaire verpakkingen van Pieter Pot te ontwikkelen.

Martijn Bijmolt (28) en Jouri Schoemaker (30) werken al iets meer dan een jaar aan de online supermarkt met een circulair verpakkingssysteem dat de duurzame keuze ook handig maakt. Vaak kost de duurzame optie nog te veel moeite, energie en geld. Pieter Pot brengt daar verandering in.”Online bezorgen betekent dat niemand potten hoeft te sjouwen (‘pot’) en het assortiment kan veel groter zijn dan in fysieke ‘verpakkingsvrije’ winkels. Daarnaast bieden we onze producten aan bij prijzen die vergelijkbaar zijn met gewone supermarkten ”, zegt Schoemaker. “Met ons speelse merk en potjes die niet verborgen hoeven te worden, laten we zien dat het veel leuker is om te winkelen zonder al het verpakkingsafval.”

De aanpak krijgt grip. Vorig jaar opereerden Jouri en Martijn vanuit een zolderkamer en bedienden ze hun stad, Rotterdam, op een bakfiets. Na een crowdfundingcampagne die eind 2019 een half miljoen euro ophaalde, bedient Pieter Pot heel Nederland. Een jaar later is de ambitie toegenomen en dat valt op. Drie impactgerichte durfkapitaalfondsen, SHIFT Invest (tevens de partij achter Vandebron), Future Food Fund en InnovationQuarter, investeren samen € 2,7 miljoen in Pieter Pot. Janneke Bik, Peter Arensman en Tijl Hoefnagels namens de investeerders: “Het is indrukwekkend wat Pieter Pot in relatief korte tijd heeft bereikt. Met deze investering kunnen ze de operaties opschalen, de tienduizenden mensen op de wachtlijst en ontwikkelen hun eigen circulaire verpakking. Ieder mens in Nederland gebruikt gemiddeld zo’n 25 kg plastic per jaar. De oplossing van Pieter Pot kan een belangrijke bijdrage leveren om dit te verminderen en circulaire verpakking voor boodschappen de norm te maken. ”

120.000 verpakkingen voor eenmalig gebruik verminderd

Pieter Pot heeft op twee manieren impact: het verminderen van verpakkingsafval en het verkleinen van de CO2-voetafdruk van consumenten. In anderhalf jaar zijn er al 121.318 wegwerpverpakkingen bespaard. De impact hiervan is enorm, zelfs vergeleken met recyclebare verpakkingen. Alternatieve verpakkingen, die potentieel recyclebaar zijn, hebben een hogere CO2-footprint dan de circulaire potten van Pieter Pot. “Ook als verpakkingen worden gerecycled, kost het nog steeds veel energie. Vergelijk het met een flesje of een blikje bier: flessen zijn de duurzamere optie nadat ze zo’n 10 keer zijn hergebruikt”, zegt Schoemaker.

Haribo, Heinz en Ecover werken samen met Pieter Pot

Steeds meer A-merken willen hun producten in de circulaire verpakking van Pieter Pot. De eerste grote merken die nu ook in de potten van Pieter Pot verkrijgbaar zijn zijn Haribo, Heinz en Ecover. In de nabije toekomst zullen hun producten verkocht worden in nieuwe potten, speciaal ontworpen door Pieter Pot. Deze potten worden gebruiksvriendelijker en lichter waardoor ze een nog lagere CO2-voetafdruk krijgen.

Share Button