Groen bankieren voor iedereen: Triodos opent aanval op grote concurrenten

ASN en Triodos timmeren al jaren aan de weg als ideële banken. Hun groenfondsen en microkredieten hebben aangetoond dat ze in rendement niet onderdoen voor traditionele fondsen. Na de harten te hebben veroverd van de gewetensvolle vermogende belegger, is het nu tijd voor de gewone man.

SNS-dochter ASN richt zich daarbij vooral op de spaarder met een duurzame rente van liefst 4 procent. Triodos gaat nog een stapje verder. De groene kredietverstrekker uit Zeist opent frontaal de aanval op de grote banken. Met een pakket aan verantwoorde bankdiensten in de aanbieding moeten met name jonge particulieren tot een overstap worden verleid.

De gevel van het splinternieuwe hoofdkantoor is bekleed met Platohout. Een gewone houtsoort dat door een speciaal procédé duurzaam is gemaakt. „Mooi hè,” zegt de trotse bestuursvoorzitter Peter Blom (50) van Triodos. De bank, die een kwart eeuw geleden werd opgericht door vier antroposofische idealisten, is letterlijk uit zijn jasje gegroeid.

Bestuursvoorzitter Peter Blom van Triodos Bank verwacht de komende jaren een groei van tien- tot twintigduizend klanten. ‘We richten ons in het bijzonder op de jonge particulier via internet.’
Foto: Clovis Vos
Het eerste kantoor aan de statige Utrechtseweg in Zeist staat op een plek waar twintig jaar geleden een rooms-katholieke kerk stond. Met het aanpalende nieuwe gebouw herinnert alleen nog de verwaarloosde begraafplaats als patio aan de gezegende locatie. „Maar die gaan we helemaal opknappen. Dit is zo uniek. Welk bedrijf in de wereld heeft een kerkhof als binnentuin?” lacht Blom.

Het is overduidelijk: het gaat goed met Triodos en de bestuursvoorzitter straalt het daarbij passende vertrouwen uit. „Toen we 25 jaar geleden begonnen als een van de eerste ideële banken werden we weggehoond door de grote gevestigde financiële instituten,” zegt Blom.

Hoe kun je nou als bank levensvatbaar zijn als je willens en wetens een lagere rente biedt dan wij, vroegen ABN-Amro, ING, Rabobank en Postbank zich met enig leedvermaak af. De tijd leerde anders. Met name vermogende particulieren die het goed voor hadden met natuur en milieu, bleken wel degelijk bereid tot een financieel ’offer’. Mede dankzij de succesvolle groenfondsen slaagde de bank erin jaarlijks met meer dan twintig procent te groeien. Inmiddels heeft de Triodos Bank Groep een bedrag van 2,4 miljard euro onder beheer. Met filialen in Duitsland, België, Groot-Brittannië en Spanje timmert de bank ook internationaal aan de weg.

Schaalvergroting

„Maar de noodzakelijke schaalvergroting willen we toch vooral in eigen land bewerkstelligen”, zegt Blom. „We gaan ons richten op de gewone burger en wel in het bijzonder op de jonge particulier via internet. Met nieuwe bankdiensten zoals goedkope ’groene’ hypotheken en betaalrekeningen met bijbehorende pinpas durven we de strijd om de gunst van de consument best aan. We gaan er vanuit dat de komende jaren tien- tot twintigduizend mensen besluiten naar ons over te stappen. Dat is zelfs voor de grote banken heel veel.”

Groeit met groene beleggingen uw geld ook tot in de hemel?
Foto: Gérard Demoiseaux
De kritiek dat Triodos steeds meer verwordt tot een gewone bank, in plaats van een financieel instrument van vernieuwing, werpt Blom van zich af. „Het is in deze tijd van historisch lage rentes niet langer vol te houden om van cliënten te verwachten dat ze ook nog een deel van hun rendement moeten inleveren voor duurzame projecten. Zelfs de fiscale voordelen van groenfondsen wegen daartegen niet op. Het is dus tijd voor nieuwe initiatieven.”

Ethisch verantwoord

De groene hypotheek voor nieuwbouw biedt met name starters in de woningmarkt een kans om een goedkope en ethisch verantwoorde lening voor een huis af te sluiten. De rente zal gemiddeld zo’n 1 procent lager liggen dan bij de gevestigde hypotheekaanbieders. „Maar om daarvoor in aanmerking te komen, moeten deze woningen wel voldoen aan een aantal overheidsvoorwaarden. We hanteren daarbij een puntensysteem, waarbij het elektriciteits- en waterverbruik en toepassing van duurzaam hout (met FSC-keurmerk) in schaal worden gebracht.”

Wel wil Blom snel met de overheid rond de tafel om te praten over verruiming van het maximum van 34.034 euro dat Den Haag stelt aan de groene hypotheek en ook de maximale bouwprijs van 272.688 euro voor de ’groene’ woning moet omhoog. „Met deze bedragen zet een groene hypotheek natuurlijk geen zoden aan de dijk. Ik denk eerder aan een maximum van 50 procent van de waarde van de woning”, stelt de Triodos-baas, waarbij het de vraag is of de overheid dan nog wel de fiscale tegemoetkoming van 2,5 procent wil financieren.

Rentekorting

Voor reeds bestaande woningen werkt Triodos aan een vergelijkbare gunstige lening. Met de zogenoemde Klimaathypotheek, die begin volgend jaar op de markt komt, kan een bewoner voordeel halen als hij of zij de woning aanpast op een duurzaam verantwoorde wijze. „Klanten die deze maatregelen uitvoeren krijgen van ons een rentekorting.”

Waar Blom echter nog het meest van verwacht, is de ontwikkeling van een geheel nieuw beleggingsfonds dat bestaat uit de ’best of the best of class’. Het fonds, dat thans nog de werknaam heeft van ’Koplopersfonds’, zal worden gevormd door een streng geselecteerd groepje baanbrekers op het gebied van klimaatbescherming, duurzame energie en biologische voeding in de wereld. Het gaat daarbij om aanbieders van zonne-energie windmolenfabrikanten, maar ook de succesvolle Amerikaanse winkelketen Whole Foods. Vanaf het voorjaar van 2007 moet het fonds wereldwijd worden aangeboden.

„Deze gespecialiseerde bedrijven zijn meestal beursgenoteerd als small- of midcap. Het zijn niche-ondernemingen, die jaarlijks zeer hoge rendementen kunnen laten zien. Wij zijn ervan overtuigd dat het fonds een groot succes zal worden en zelfs veel investeerders zal aantrekken die helemaal geen ideële achtergrond hebben. Daar is overigens niets mis mee, want de duurzame sector heeft baat bij zoveel mogelijk investeringen.”

Het succes van ASN en Triodos heeft de grote banken al enige jaren geleden ertoe aangezet ook op het ’groene pad’ te gaan. Zo ontwikkelt ABN-Amro Asset Management al enige tijd duurzame fondsen, waarbij deze afdeling niet schroomt om zakelijke klanten van het moederconcern aan te spreken op hun ’zonden’. Sceptici noemen dit spottend „bankieren met een groen randje”.

Peter Blom is het daarmee oneens. Hij geeft toe dat ’groen bankieren’ van de grote banken wellicht eerder uit marketing- dan uit ideële overwegingen tot stand is gekomen. „Maar, who cares? Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.”

Share Button