De klant kiest voor reputatie

Vergeet de lancering van nieuwe ethische en duurzame spaarproducten of beleggingsfondsen. De huidige trend is meer aandacht voor de klant en zijn afkeer van hebberige bankiers.

Woekerpolissen, legiolease, verkeerde informatie, het weigeren van het wisselen van biljetten van boven de honderd euro. Het is slechts een kleine greep uit de frustraties van de gemiddelde bankklant van de afgelopen maanden. Dan zijn er nog de kleine irritaties van onbeschoft of te weinig baliepersoneel, websites die niet werken. Sinds een jaar is daar een grote ergernis en bron van zorg bij gekomen: de kredietcrisis die de wereld in een langdurige recessie dreigt te storten.

Geld is altijd het smeermiddel geweest van de reële economie. Een ruilmiddel en rekeneenheid om de transacties tussen de verschillende economische partijen soepeler te laten verlopen. En sinds er geld bestaat, hebben mensen ook geprobeerd om het renderende vermogen van geld te versnellen via speculatie en het bedenken van exotische financiële producten. Het opknippen van subprime-hypotheken en die als nieuwe pakketjes weer doorverkopen aan andere partijen met de belofte van een hoog rendement is daar een voorbeeld van.

Lees het volledige artikel via de link (alleen voor FD-abonnees)

Share Button