Banken willen hun klanten stimuleren om hun woning te gaan verduurzamen. Zij doen dit door ze bij de aanschaf van een woning actief te wijzen op de mogelijkheden van energiebesparende maatregelen en door de hypothecaire financiering hiervan te vergemakkelijken. Hierover hebben ABN AMRO, Florius, Rabobank, Triodos Bank en de Volksbank (BLG Wonen, RegioBank en SNS) vandaag samen met het Waarborgfonds Eigen Woningen (de organisatie achter de Nationale Hypotheek Garantie) concrete afspraken gemaakt.
In het klimaatakkoord van Parijs is afgesproken dat we onze CO2-uitstoot in 2050 met maar liefst 90% teruggebracht moeten hebben. Aangezien in Nederland ongeveer 25% van de CO2-uitstoot afkomstig is van woningen, is ook een drastische stap in woningverduurzaming nodig.
Op dit moment zijn er al diverse mogelijkheden voor aanvullende hypothecaire financiering van energiebesparende maatregelen beschikbaar, maar daar wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. Om hier verandering in te brengen, willen de initiatiefnemers woningverduurzaming voortaan een standaard onderdeel laten zijn van ieder hypotheekadviesgesprek bij de aankoop van een woning. Daarbij wijzen zij hun klanten actief op de voordelen van woningverduurzaming, zoals lagere energielasten, verhoogd wooncomfort en een beter klimaat. Daarnaast gaan deze banken de financiering ervan vereenvoudigen door de introductie van het Energiebespaarbudget. Hiermee kan een klant de financiering van de woningverduurzaming realiseren zonder zich vooraf definitief vast te leggen op de te nemen energiebesparende maatregelen.
Dylan Dresens (directeur beleid en ontwikkeling Waarborgfonds Eigen Woningen): “Veel huizenkopers willen hun nieuwe woning verduurzamen, maar weten bij het afsluiten van de hypotheek nog niet precies welke maatregelen ze willen nemen. Daarom introduceren we het Energiebespaarbudget. Klanten kunnen hiermee verduurzaming direct meefinancieren, maar pas later beslissen hoe ze hun nieuwe woning het beste kunnen verduurzamen. Zo maken we de financiering hiervan veel gemakkelijker voor de klant.”
De verwachting is dat door deze combinatie van maatregelen meer klanten over zullen gaan tot het verduurzamen van hun nieuwe woning en dat is precies wat er nodig is om de benodigde CO2-reductie te gaan realiseren.