Eén miljoen op de rekening? Jongeren gaan op wereldreis maar willen ook bijdragen aan betere wereld

Wat zou jij met één miljoen euro doen? Waarschijnlijk denkt iedereen daar stiekem wel eens over na. Een ruime meerderheid van de Nederlandse jongeren van 18 tot en met 29 jaar (55%) zou met een miljoen euro in elk geval een wereldreis maken, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO MeesPierson. Een derde van de jongeren noemt een reis om de wereld maken zelfs het belangrijkste dat ze met een miljoen euro willen doen. Ook zouden veel jongeren als miljonair een groot huis (49%) of een dure auto kopen (20%). Hoewel de meesten het niet één van de voornaamste bestedingsdoelen vinden, zouden jongeren gemiddeld toch 186.200 euro inzetten om bij te dragen aan het creëren van een betere wereld.

Mochten jongeren opeens een miljoen op hun bankrekening hebben, dan denken ze niet alleen aan zichzelf of geven ze alles in één keer uit. Ruim de helft van de ondervraagden zegt het geld ook (voor een gedeelte) te sparen voor later. Bijna een derde zou de familie of vrienden laten meeprofiteren van het miljoen, en schenkt een deel aan hen. 13% van de jongeren geeft aan het geld (gedeeltelijk) te beleggen. Geven aan een goed doel staat meestal niet zo hoog op het prioriteitenlijstje. Als jongeren aangeven wat de drie belangrijkste bestedingsdoelen zijn van een miljoen, noemt 12% doneren aan een goed doel daarbij.

Inzetten voor betere wereld

Hoewel de meesten het niet één van de voornaamste bestedingsdoelen vinden, zouden jongeren gemiddeld toch 186.200 euro inzetten om bij te dragen aan het creëren van een betere wereld. Dat kan onder andere door geld te schenken aan goede doelen, te beleggen of te investeren in duurzame ondernemingen.

Veel jongeren vinden het belangrijk dat de wereld een betere plek voor iedereen wordt. In het onderzoek geeft bijna drie op de vier aan zich hiervoor (financieel of op andere manieren) in te willen zetten. De thema’s waarop ze zich vooral willen richten, zijn verbetering van de gezondheidzorg en welzijn (36%), en het tegengaan van klimaatverandering (31%). Ze vinden ook dat duurzame ondernemingen zich met name op deze thema’s moeten richten.

Zonder een miljoen toch bijdragen aan een betere wereld

De meeste jongeren hebben momenteel geen miljoen euro op hun bankrekening staan. Toch proberen ze op een kleinschalige manier vaak al bij te dragen aan een betere wereld. Een meerderheid scheidt bijvoorbeeld het afval (78%), koopt duurzame producten (75%), draait de thermostaat geregeld ietsje lager (80%) of gebruikt bewust minder water (61%). Minder vlees eten en vaker het openbaar vervoer boven de auto verkiezen, wordt gedaan door net iets minder dan de helft van de jongeren. Al met al geven jongeren zichzelf gemiddeld het cijfer 6,24 op het gebied van duurzaamheid.

Share Button