ASN verwijdert Heineken uit aandelenfonds wegens promotiemeisjes Afrika

ASN Bank vindt Heineken geen duurzame belegging meer en heeft het aandeel uit zijn duurzaamheidsfonds gezet. Het gehele belang – 18 miljoen euro groot – is recent verkocht.

Aanleiding voor de verwijdering zijn de misstanden die onderzoeksjournalist Olivier van Beemen onlangs aan het licht bracht in zijn boek Bier in Afrika. Daarin beschrijft hij dat de brouwer in zeker tien Afrikaanse landen bierpromotiemeisjes – waarschijnlijk duizenden in totaal –  inzet om de omzet te verhogen. Deze jonge vrouwen worden regelmatig seksueel lastig gevallen en misbruikt.

Heineken maakte afgelopen maand bekend een onderzoek te zijn gestart naar de gemelde misstanden, maar dat heeft ASN Bank niet afgewacht. ,,De aanleiding voor de verwijdering is inderdaad de gemelde inzet van vrouwen voor de promotie van bier”, bevestigt woordvoerster Monique Messelink.

Volgens het NRC zijn de misstanden voor Triodos Bank eveneens aanleiding voor een nieuwe beoordeling van Heineken. Een beslissing is daar nog niet genomen. Vorige maand schortte The Global Fund on the Fight Against Aids, Tuberculosis and Malaria, met een vermogen van circa 40 miljard dollar een van de grootste donoren ter wereld, een partnerschap met Heineken op, ook vanwege de slechte werkomstandigheden van promotiemeisjes.

Share Button