Meerderheid van Nederlanders vindt dat banken moeten stoppen met investeringen in palmolie-industrie

Ruim 6 op de 10 Nederlanders willen dat Nederlandse banken hun financiële banden met de palmolie-industrie verbreken. Dat blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van Milieudefensie. Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 60 % van de mensen wil dat de overheid ingrijpt en banken verplicht om alleen te investeren in duurzaam.

De drie grote Nederlandse banken investeerden de afgelopen jaren bijna 5 miljard euro in de palmolie-industrie. Een derde (30%) van de klanten overweegt over te stappen naar een andere bank als de investering in palmolie niet stopt. Voor de aanleg van palmolieplantages verwoesten palmoliebedrijven op grote schaal het regenwoud, vernietigen flora en fauna en verjagen de lokale bevolking van hun land.

Campagneleider Rolf Schipper van Milieudefensie: “Als de klant werkelijk Koning is, trekken de banken nu snel hun geld terug uit de destructieve palmolie-industrie. Nederlanders accepteren de verwoesting van de laatste regenwouden met hun spaargeld niet langer. Met mooie duurzaamheidspraatjes komen de banken niet langer weg. Het is tijd de daad bij het woord te voegen.” Op initiatief van Milieudefensie hebben Nederlanders inmiddels bijna 90.000 kaarten gestuurd naar hun bank en gevraagd om de palmolie-industrie vaarwel te zeggen. Onlangs belden boze bankklanten en burgers de banken plat en eisten dat de banken hun geld weghalen bij de palmolie-industrie.

Overheid moet ingrijpen

De zorgen over palmolie nemen toe evenals de roep om verandering. 28% heeft een negatief gevoel bij palmolie tegen 16% in 2016 Een ruime meerderheid van de Nederlanders (62%) wil dat de overheid ingrijpt nu ING, ABN AMRO en Rabobank vooralsnog doorgaan met het financieren van deze sector. De overheid zou wettelijke duurzaamheidseisen moeten invoeren om zo de banken te verplichten alleen nog geld te steken in duurzame bedrijven en projecten. Eenzelfde onderzoek is eerder uitgevoerd in 2016.

Het onderzoek is gehouden onder 1083 Nederlanders van 16 jaar en ouder en is uitgevoerd door PanelWizard, onderdeel van Kien Onderzoek, een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in kwantitatief onderzoek.

Share Button