Opmars van crowdfunding voor duurzame projecten

Dankzij crowdfunding zijn de afgelopen drie jaar bijna 2.500 duurzame projecten in Nederland gefinancierd. De gemiddelde investering bedroeg 1.400 euro. In totaal werd 220 miljoen euro opgehaald, blijkt uit vandaag gepresenteerd onderzoek van CrowdfundingCijfers.nl, in opdracht van ASN Bank.

Het is duidelijk: crowdfunding levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame transities in Nederland.

Crowdfunding voor duurzame projecten beweegt met de groei van crowdfunding mee. Het aandeel van duurzame projecten is de afgelopen drie jaar consequent zo’n 35% van het door alle ondernemingen in Nederland totaal opgehaalde bedrag. Duurzaamheid is daarmee een belangrijk thema binnen crowdfunding.

Duurzame transities

Van 2016 tot en met 2018 zijn bijna 2.500 duurzame projecten gefinancierd via ruim 150.000 investeringen. Dit draagt bij aan belangrijke duurzame transities op het gebied van onder andere energie en voedsel. Sommige Nederlandse crowdfundingplatforms richten zich voornamelijk of uitsluitend op duurzaamheid. Drie van deze ‘duurzame platforms’ hielpen de afgelopen jaren de meeste duurzame ondernemingen aan financieringen: Oneplanetcrowd, DuurzaamInvesteren en Lendahand. Duurzame projecten haalden het merendeel van hun financiering via crowdfunding op in de vorm van een lening.

Succesvolle resultaten

Het ondersteunen van duurzame ondernemers past bij de missie van ASN Bank. Om duurzame voortgang te stimuleren startte zij in 2016 met het ondersteunen van crowdfundingcampages voor deze ondernemers, door de campagnes bij haar klanten en achterban onder de aandacht te brengen. Sindsdien hebben twaalf projecten succesvol op deze wijze gecrowdfund in samenwerking met Oneplanetcrowd. Dit resultaat, gecombineerd met de uitkomsten van het onderzoek, waren voor ASN Bank aanleiding om door te gaan met de ondersteuning ervan.

“Dit onderzoek laat zien dat crowdfunding een waardevolle bijdrage levert aan duurzame ondernemingen en het hen helpt om op te schalen. Voor ASN Bank is het een manier om duurzame vooruitgang te stimuleren. Door de ondersteuning van de nieuwe campagne van Moyee Coffee, met wie we in 2017 al succesvol samenwerkten, maken we duurzaamheid toegankelijk voor een groot publiek”, aldus Arie Koornneef, directeur ASN Bank.

Crowdfunden voor Fairchain koffie

Fairchain koffiemerk Moyee lanceert vandaag haar nieuwe campagne op het duurzame crowdfundingplatform Oneplanetcrowd. De campagne wordt ondersteund door ASN Bank, onderdeel van de Volksbank. In 2017 was de eerste crowdfundingcampagne van Moyee Coffee binnen enkele dagen een succes. De leningen daarvan lopen medio volgend jaar af. Moyee zet crowdfunding opnieuw in vanwege de positieve ervaring. Ditmaal om de benodigde koffiebonen voor 2020 te financieren en meer boeren op te kunnen leiden om de productie te kunnen vergroten. Het streefbedrag is minimaal 250.000 euro. Dankzij het Fairchain principe krijgen boeren 20% boven de marktprijs betaald en door lokaal te branden en te verpakken stelt Moyee hele koffiegemeenschappen in staat om mee te profiteren. Investeer mee!

“We merken dat onze achterban van klanten en supporters graag een steentje bij wil dragen en dat is één van de redenen dat we voor crowdfunding kiezen. Hiermee bouwen we ook aan een betrokken community”, aldus Sander Govers van Moyee.

Share Button