ASN Bank is volgens de consument het meest duurzame merk onder de banken

ASN Bank is dit jaar voor de derde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland in de bankensector en behaalde een negende plaatst in de overall lijst. Dat blijkt uit het Nederlandse onderzoek achter Sustainable Brand Index, dat vandaag gepubliceerd is. Hierin wijzen consumenten de meest duurzame merken in Nederland aan. Triodos Bank staat op de tweede plaats en de branchekoploper van vorig jaar, de Rabobank, staat op plaats drie. Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland.

ASN Bank stond in de ranglijsten van 2018 en 2019 ook bovenaan in de bankensector.

Trots op top 10-notering

Pieter Smeets, hoofd marketing communicatie bij ASN Bank, over het behalen van de top 10-notering: “We zijn ontzettend trots dat we in de top 10 geëindigd zijn van de meest duurzame merken van Nederland. Ons doel is om duurzaamheid toegankelijk te maken voor heel Nederland en dat we nu tussen populaire duurzame merken staan als Tony’s Chocolonely en IKEA geeft aan dat we op de goede weg zijn. Zeker omdat de Nederlandse consument bepaald heeft dat wij in de top 10 thuishoren.”

Het onderzoek achter Sustainable Brand Index

Het doel van Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzaamheid voor consumenten te benadrukken en bewustwording hierover te vergroten.

De studie achter Sustainable Brand Index is Europa’s grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek omvat 61.960 consumenten interviews. In totaal zijn er in Europa 1373 merken beoordeeld op basis van de wereldwijde doelen van de VN voor duurzame ontwikkeling.

In het Nederlandse onderzoek zijn 199 merken onderzocht in 17 verschillende sectoren, waarvoor in de periode januari en februari 2021 ruim 9000 respondenten zijn geïnterviewd.

De respondenten bestaan ​​uit een landelijk representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Merken worden geselecteerd op basis van een reeks onafhankelijke parameters, namelijk: marktaandeel, omzet en algemene naamsbekendheid.

Meer insights over het onderzoek ontvangen? Download hier het rapport (op aanvraag).

Share Button