Mastercard lanceert CO2-calculator voor banken nu consument milieubewuster wordt

Sinds de uitbraak van de coronapandemie heeft de consument veel meer aandacht voor het milieu. Dat blijkt uit onderzoek naar duurzaamheidsinitiatieven van consumenten, uitgevoerd door betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Meer dan twee vijfde van de ondervraagde Nederlanders (41%) vindt het verkleinen van de ecologische voetafdruk belangrijker dan vóór de pandemie. Dit duidt op een groeiende trend naar milieubewuste uitgavenpatronen bij consumenten.

Vier op de tien (41%) Nederlanders is zich meer dan ooit bewust van zijn invloed op het milieu, waarbij met name ‘Gen Z’ en ‘Millennials’ (58%) voorop lopen. Naarmate consumenten zich bewuster worden van hun eigen acties, vinden ze ook dat bedrijven moeten volgen. Afvalvermindering, plasticgebruik in verpakkingen en producten (37%) en lucht- en watervervuiling (33%) zijn de belangrijkste onderwerpen waarop bedrijven zich volgens de consument zouden moeten richten.

Mastercard Carbon Calculator

Met de Zweedse fintech-startup Doconomy heeft Mastercard de Mastercard Carbon Calculator ontwikkeld, een tool die geïntegreerd is in het wereldwijde netwerk van Mastercard en door banken eenvoudig kan worden geïntegreerd in mobiele apps. Hiervoor zijn nieuwe API’s beschikbaar via Mastercard Developers. De calculator biedt consumenten inzicht in hun CO2-impact en laat bovendien zien hoe zij kunnen compenseren en bijdragen aan milieubescherming.

De berekeningen worden gedaan op basis van de onafhankelijk Åland-index. Deze gebruikt herkenbare data, zoals het aantal benodigde bomen om dezelfde CO2-hoeveelheid te absorberen. Gebruikers krijgen tips om duurzamer te leven en kunnen voor hun activiteiten compenseren door bij te dragen aan de bosherstelprojecten van de Priceless Planet Coalition. Dit kan door middel van een donatie of via loyaliteitsprogramma’s.

“Het is absoluut noodzakelijk dat bedrijven erkennen dat ze een rol hebben in klimaatverandering. Niet alleen omdat het voor consumenten belangrijk is, maar ook omdat dit het juiste is om te doen’’, aldus Mark Barnett, President van Mastercard Europe. ‘’Uiteindelijk is de wereld van iedereen en hebben we een collectieve verantwoordelijkheid om actie te ondernemen. We blijven zoeken naar innovatieve manieren waarmee we als bedrijf een zinvolle bijdrage leveren en we moedigen anderen aan om samen met ons deze essentiële stappen voorwaarts te zetten.”

100 miljoen bomen via Mastercard’s wereldwijde partnernetwerk

In 2020 richtte Mastercard samen met partners de Priceless Planet Coalition op. In aanloop naar de Dag van de Aarde (22 april 2021) dragen verschillende campagnes vanuit de Priceless Planet Coalition bij aan het doel om 100 miljoen bomen te planten. In Nederland start op 15 april een campagne op TikTok en Instagram, waarbij mensen worden aangemoedigd een boom voor vrienden of familie te planten.

Share Button