‘Made for Change’-campagne Triodos Bank benadrukt dat we niet machteloos zijn

We zijn gemaakt voor verandering.

Het is aan jou om iets toe te voegen. Op te bouwen of af te breken.
You are made for change!
Spreek je uit. Ga de boardoom in. Beleg in verandering.
En sluit je aan bij de bank die doet waar jij in gelooft.

Dat is de essentie van de nieuwe campagne van Triodos Bank, Made for Change, die vandaag start. Het strategisch startpunt van de campagne is dat een steeds groter wordende doelgroep graag verandering ziet in de wereld: inclusiever, meer ruimte voor natuur, een eerlijke en sociale woningmarkt, een ander voedselsysteem. En die daar graag aan wil bijdragen. Deze ‘beweging’ moet aan Triodos gaan denken als hún bank. De bank waar je geld werkt aan verandering. De campagne is ontwikkeld door bureau Dawn in samenwerking met online marketingbureau Merkle en Mediabureau Zigt.

Momentum

Maud Pinckers, head of marketing bij Triodos Bank Nederland: “We gaan nu back to normal, maar hoe willen we dat dit normaal er uit gaat zien? De tijd van status quo draait zich idealiter om naar een tijd van actie. Met deze campagne laten we zien dat je niet machteloos bent. You are made for change: je bent gemaakt voor verandering. En er is een bank die daarbij past. Het is een positieve campagne, bovenop de tijdsgeest. Kijk naar de baanbrekende rechtszaken van Urgenda en Milieudefensie en initiatieven als Follow This. De veranderaars hebben het momentum. Triodos is al sinds haar oprichting in 1980 dé bank voor verandering.”

De campagne mikt op een stijging van merkvoorkeur door het onderscheid met gewone banken te expliciteren. Om het grote publiek te bereiken zet Triodos Bank kleurige in het oog springende uitingen in op print, (digital) out-of-home en online, ondersteund door radio. Er prijkt een gigantisch steigerdoek in Utrecht, op de hoek van de Oudegracht en Potterstraat. Op NS-stations wordt geadverteerd op digitale advertentieschermen.

Changemakers

Via triodos.nl/change, aangejaagd door een online campagne op onder meer YouTube en social media, deelt de bank zogenoemde ‘stories of change’; verhalen van changemakers, mensen die eigenhandig verandering in gang hebben gezet. Zoals ondernemer Lonneke Verbunt van duurzame kledingzaak BrandMission, singer-songwriter en activist Shishani Vranckx en plastic soup surfer Merijn Tinga. Aan hun verhalen koppelt de bank handelingsperspectief, een laagdrempelige actie. Van een duurzame kledingchallenge tot het spotten van zwerfafval en van het beluisteren van een podcast over diversiteit en inclusie tot het beleggen in verandering.

Share Button