Steeds meer bedrijven verduurzamen door een elektrisch wagenpark

Sinds de opkomst van elektrische auto’s als een milieuvriendelijk alternatief, is er een groeiende trend onder bedrijven om hun wagenpark te verduurzamen. Logisch natuurlijk, aangezien je als bedrijf en dus ook ondernemer een bepaalde voorbeeldfunctie hebt richting de maatschappij en met name ook je klanten. Het kan namelijk niet zo zijn dat je pretendeert er alles aan te doen om je product of dienst zo duurzaam mogelijk op de markt te brengen, maar vervolgens wel de buitendienst in een vervuilde diesel auto rond laat rijden om de boel aan de man te brengen. Het is dus niet zo gek dat steeds meer bedrijven en organisaties zich realiseren welke voordelen deze overstap heeft. Los van het feit dat het ook fiscaal wat voordelen heeft, zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen. Welke dit zijn, leggen we je in dit artikel uit.

De voordelen van een elektrisch wagenpark

Het hebben van een elektrisch wagenpark biedt diverse voordelen voor bedrijven. Het belangrijkste voordeel is dat elektrische auto’s veel milieuvriendelijker zijn dan traditionele brandstofvoertuigen. Ze stoten geen schadelijke stoffen zoals CO2 uit, wat bijdraagt aan een schonere lucht en het vermindert de klimaatverandering. Doordat er steeds strengere wet- en regelgeving komt rondom de uitstoot van auto’s en vrachtwagens, is het voor bedrijven verstandig en belangrijk om hier tijdig mee aan de slag te gaan. Zo zijn er zelfs al steden in Nederland, waarmee je als dieselauto helemaal de binnenstad niet meer in mag. Niet bepaald handig dus als je hier regelmatig moet zijn. Kijken we naar het financiële aspect, dan heeft het ook de nodige voordelen. Stel dat je kiest voor zakelijk leasen bij Arval, dan heb je hier niet direct mee te maken, maar schaf je er één aan, dan betaal je in eerste instantie wel een hogere prijs, maar zijn de kosten voor onderhoud vaak vele malen lager. Dit zorgt ervoor dat de auto dus op lange termijn een vaak voordelige optie is.

De uitdagingen van een elektrisch wagenpark

Uiteraard heeft elektrisch rijden enorm veel voordelen. Toch zijn er daarnaast wel degelijk ook flink wat uitdagingen voor wanneer je als bedrijf een volledig transitie wilt maken naar elektrisch. Een van de belangrijkste uitdagingen is het creëren van voldoende laadmogelijkheden. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun werknemers, die gebruik maken van de elektrische auto’s, altijd toegang hebben tot oplaadpunten. Dit vereist investeringen in laadpalen op parkeerterreinen en/of bij kantoren. Gelukkig investeren veel gemeentes en overheden in het uitbreiden van de publieke laadinfrastructuur, wat het makkelijker maakt voor bedrijven om hierop aan te sluiten. Wat daarnaast ook een uitdaging vormt, is de actieradius van de auto. Dit is dan misschien in de afgelopen jaren wel flink verbeterd, maar het laden van een auto duurt nog altijd een stuk langer dan die paar minuten dat je aan de pomp staat om de tank vol te gooien.

De toekomst

Ondanks de uitdagingen die komen kijken bij het verduurzamen van een wagenpark, is de trend naar elektrisch rijden natuurlijk niet te ontkennen. Steeds meer bedrijven zetten zich in voor duurzaamheid en willen een groen imago uitdragen. Elektrische voertuigen passen perfect in dit plaatje en zijn een manier om invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bovendien zullen ook de ontwikkelingen op het gebied van batterij en laden de komende jaren blijven verbeteren. De actieradius van elektrische voertuigen zal toenemen en oplaadpunten zullen steeds toegankelijker worden. Dit maakt het overstappen naar een elektrisch wagenpark nog aantrekkelijker voor bedrijven en natuurlijk ook particulieren.

 

Share Button