Baanbrekende verduurzaming aan in de speelgoedindustrie met Tolo Bio

Bron
Waloka

Mark Ligteringen, oprichter en eigenaar van speelgoeddistributiebedrijf Waloka en speelgoedwinkel Planet Happy, onthult zijn ambitieuze plan om het geliefde speelgoedmerk Tolo om te vormen tot een duurzaam merk. Na jarenlang met trots hoogwaardig speelgoed te hebben geleverd aan speelgoedwinkels in heel Europa, neemt Ligteringen nu het voortouw in het verduurzamen van de speelgoedwereld.

Als vader van twee jonge kinderen en gepassioneerde speler in de speelgoedindustrie, heeft Mark Ligteringen aangekondigd dat hij Tolo, een iconisch plastic speelgoedmerk, gaat transformeren naar een merk van bio-plastic op basis van tarwe. Het project omvat niet alleen het vervangen van traditioneel plastic in de speelgoedproducten, maar ook het gebruik van plasticvrije verpakkingen en etiketten, gedrukt met soja-inkt.

Mark Ligteringen, 39 jaar oud, heeft al 12 jaar ervaring in de speelgoedsector en is eigenaar van vier speelgoedwinkels in Driebergen, Amsterdam, Arnhem en Nijmegen. Vorig jaar verwierf hij Van Dijk Toys en bedient hij met Waloka vele gerenommeerde speelgoedwinkels in Europa.

Het verduurzamingsinitiatief omvat het Tolo-merk, waarvoor Waloka de distributierechten voor heel Europa heeft verkregen. Het merk, opgericht in 1985 door de gepassioneerde Steve uit Londen, staat bekend om zijn innovatieve productontwikkeling en kwalitatief hoogwaardig speelgoed voor baby’s en kinderen.

Het driejarige traject om Tolo te transformeren naar een bio-plastic speelgoedmerk was geen eenvoudige opgave, vooral gezien de complexiteit van de productie met nieuwe materialen. Ligteringen benadrukt echter dat de inspanningen zijn beloond, met de succesvolle productie van de eerste samples van Tolo-bio-plastic speelgoed eind vorig jaar.

“Bij kunststof speelgoed zit er veel geld vast in de mallen. Toen ik 4 jaar geleden in gesprek raakte met Steve, kwam bij mij de vraag naar boven; ‘Wat als we hier bio-kunststof in kunnen spuiten?!’. Een paar goede gesprekken verder, heb ik het Europees distributiecontract getekend, met dien verstande, dat we samen het merk zouden verduurzamen,” aldus Mark Ligteringen.

De voorwaarden voor de verduurzaming van Tolo omvatten onder andere het weghalen van plastic uit de verpakking, het aanpassen van de kleuren en de overgang van traditioneel plastic naar bio-plastic op basis van tarwe. De uiteindelijke producten beloven niet alleen duurzaamheid, maar ook behoud van de hoge kwaliteitsstandaard die Tolo altijd heeft nagestreefd.

Begin februari is de nieuwe lijn succesvol gelanceerd op de grootste speelgoedbeurs van de wereld in Nürnberg. Nu is het tijd om te gaan produceren en alle speelgoedwinkels in Europa te voorzien van het nieuwe Tolo bio. Hiervoor is Ligteringen een crowdfunding gestart. Investeren kan al vanaf € 100 en kan via Crowdaboutnow.nl/Tolo-bio.

Mark Ligteringen roept iedereen op om samen te werken aan een duurzamere toekomst en te investeren in Tolo bio.

Share Button