A Beautiful Story start crowdfunding om misstanden in de sieradenmarkt aan te pakken

Het Nederlandse sieradenmerk A Beautiful Story is een crowdfundingcampagne gestart om de volgende groeifase te financieren. Met een eerste ronde van € 500.000 wil het B Corp-gecertificeerde bedrijf investeren in merkbekendheid, uitbreiding van het team en de ontwikkeling van een nieuwe productlijn. De opbrengst moet bijdragen aan het creëren van nog meer eerlijke banen in Nepal, India en Tanzania.

Oprichter Cathelijne Lania verruilde haar marketingcarrière bijna twintig jaar geleden voor een missie: werkgelegenheid creëren via handgemaakte sieraden. Inmiddels leven meer dan zeshonderd gezinnen in Nepal en India van het inkomen dat zij via het merk verdienen. In 2024 draaide het bedrijf een omzet van bijna € 5 miljoen.

“Twintig jaar geleden stond een zilverfabriek in Nepal op het punt failliet te gaan. Ik kende de makers persoonlijk en wist: als zij hun werk verliezen, verliest een hele gemeenschap haar bestaanszekerheid,” zegt Lania. “Wat begon als een impulsieve keuze, is uitgegroeid tot een internationale onderneming met een duidelijke missie: de sieradenindustrie eerlijker maken.”

Duizend banen in vier landen

Met de crowdfunding wil het bedrijf opschalen zonder afstand te doen van die missie. De groeidoelstelling is om in 2030 een omzet van € 15 miljoen te behalen en duizend structurele banen te realiseren in vier landen. Daarbij zet het bedrijf nadrukkelijk in op een combinatie van retail en e-commerce, versterking van de interne organisatie en uitbreiding van het assortiment met een productlijn in een hoger segment.

Project Tanzania doorbreekt oneerlijke keten

Een belangrijk onderdeel van de groeistrategie is het project in Tanzania, waar A Beautiful Story met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) werkt aan een traceerbare edelstenenketen. Lokale mijnwerkers, met name vrouwen, krijgen daar toegang tot veilige werkomstandigheden en een leefbaar loon. Ook worden er lokale slijperijen en werkplaatsen opgezet, zodat meer waarde in het land van herkomst blijft.

“We doorbreken de oneerlijke keten stap voor stap,” aldus Lania. “Transparantie is essentieel als je consumenten een verhaal wilt bieden dat klopt, van mijn tot sieraad.”

Investeren vanaf € 250

De crowdfundingcampagne is opgezet via een STAK-structuur, waarbij investeerders vanaf € 250 mede-eigenaar kunnen worden via certificaten. De verwachte gemiddelde return on investment ligt op 22,9 procent per jaar tot 2029. Als extra ontvangen investeerders onder meer een limited edition ‘Let Love Rule’-armband en een virtuele tour door de werkplaatsen in Nepal.

De collectie van A Beautiful Story is te koop bij meer dan duizend winkels in Europa, waaronder conceptstores, boetiekjes en museumwinkels van het Van Gogh Museum en Rijksmuseum. Het assortiment bestaat naast sieraden uit notiteblokjes, schetsboeken en kaarten, allemaal geproduceerd onder eerlijke arbeidsomstandigheden.

De onderneming heeft een B Corp-certificering. Volgens Lania is de ambitie om binnen vijf jaar het bekendste en beste fairmade sieradenmerk van Europa te worden, uitdagend maar haalbaar: “We bouwen stap voor stap aan een beweging die laat zien dat handel ook eerlijk kan zijn.”

 

Share Button