Klanten en fans kunnen nu mede-eigenaar worden van het duurzame vismerk Fish Tales

Het duurzame vismerk Fish Tales, bekend van tv-chef en kookboekenschrijver Bart van Olphen, biedt klanten en fans nu de mogelijkheid daadwerkelijk mede-eigenaar worden in het bedrijf. Iedereen kan sinds dinsdag 13 juli laagdrempelig rechtstreeks online aandelen in Fish Tales kopen.

Deelname kan al vanaf 250 euro. Aandelen kunnen rechtstreeks worden gekocht via het online investeringsplatform Eyevestor (www.eyevestor.com). Deze nieuwe manier van financiering voor MKB-bedrijven wordt ook wel share-funding genoemd. Klanten en eindgebruikers worden daadwerkelijk mede-eigenaar.

Totaal wordt tien procent van de aandelen, ter waarde van 1 miljoen euro, ter beschikking gesteld. Dat brengt de waardering van Fish Tales (jaaromzet bijna twaalf miljoen euro) op tien miljoen euro. De interesse om deel te nemen is groot. Bij voorintekening hadden  270 beleggers ruim € 500.000 toegezegd. “Wij zijn overdonderd door de grote interesse,” zegt Bart van Olphen. “Het is écht te gek om te zien dat zoveel mensen onze missie en ambities steunen om de wereld van vis duurzamer te maken.”

Duurzame missie

Van Olphen zet zich al twintig jaar in voor duurzame vis. Hij schrijft onder meer kookboeken over duurzame vis en heeft een populair YouTube-kanaal waarvoor hij over de hele wereld reist om verhalen te vertellen over lokale visserijen en visrecepten. Zeven jaar geleden startte hij –  samen met financiële man Harm Jan Van Dijk – het bedrijf om een verantwoord alternatief voor niet-duurzaam gevangen vis te bieden. In Nederland is Fish Tales onder meer verkrijgbaar via Albert Heijn.

Tonijn revolutie

De opbrengst van de aandelenuitgifte wordt onder meer gebruikt  voor internationale groei en een (internationale) campagne met de titel Canned Tuna Revolution. Doel van de campagne is om aan de kaak te stellen dat tonijn-in-blik in landen als de VS en België, maar ook in Nederland voor 90 procent niet gegarandeerd duurzaam wordt gevangen. Tonijn in blik is in de VS en Nederland de meest gegeten vissoort (8 miljard euro omzet wereldwijd), en scoort ook in andere landen hoog. Van Olphen: “Het kan niet zo zijn dat een product dat zo massaal wordt geconsumeerd grotendeels van onverantwoorde herkomst is. Wij willen de wereld beter maken door het meest geconsumeerde visproduct duurzamer te maken.” Fish Tales hanteert een strengere definitie van duurzaamheid dan bekende milieukeurmerken MSC en ASC voor vis. Alle tonijn wordt met hengel en lijn gevangen. De kleinschalige traditionele ‘hengel & lijn’-methode voor tonijn is volgens actiegroep Greenpeace de enige echte duurzame methode. De tonijnvisserij waarmee Fish Tales in Indonesië samenwerkt heeft onlangs het Fair Trade certificaat ontvangen. Dit is een traject van enkele jaren geweest van de Fish Tales Foundation in samenwerking met het lokale visserijbedrijf. Daarmee onderscheidt Fish Tales-tonijn zich van alle andere aanbieders met keurmerken: het is niet alleen beter voor de dieren, maar ook voor de mensen. Van Olphen: “De omstandigheden in de visserij wereldwijd zijn in veel gevallen bar slecht. Volgens Greenpeace werkt naar schatting 15% van de vissers in slaafachtige omstandigheden.”

Internationale groei

Fish Tales in inmiddels actief in zes landen, waaronder De Verenigde Staten waar het Nederlandse vismerk in de schappen ligt bij de prestigieuze duurzame supermarktketen Whole Foods Market en binnenkort ook Walmart. Ook in onder meer België en Duitsland is de Amsterdamse scale-up uit de Amsterdamse Staatsliedenbuurt bij grotere supermarktketens verkrijgbaar. Harm Jan van Dijk over de financiering: “Share-funding is een duurzame manier van financiering omdat aandeelhouders, waaronder klanten en fans van ons merk, voor de langere termijn in ons bedrijf kunnen participeren. Anders dan bijvoorbeeld het populaire crowdfunding dat gaat vaak om leningen en op korte termijn projectfinanciering is gericht. Wij zijn heel blij met de samenwerking met Eyevestor. Naast het steunen van onze missie profiteren aandeelhouders ook mee van de groei die we voor ogen hebben.” Eerder verzorgde het platform Eyevestor succesvolle aandelenuitgiftes voor wijnhandel Neleman en voor European Sleeper, dat het gebruik van Europese nachttreinen stimuleert.

Share Button