Kledingverhuurplatform CIRCLE CLOSET wil met crowdfunding sneller schalen en zo meer impact maken in de fashion industrie

Kleding van een wegwerpproduct naar een gebruiksproduct en zo de fashion industrie helpen verduurzamen. CIRCLE CLOSET biedt het alternatief voor fast fashion. Binnen een dag stond de teller van de crowdfunding al op 50% van de 100.000 euro die ze minimaal willen ophalen. Investeren kan middels een lening of een tegoedbon. Bij het behalen van het doelbedrag gaan ze de collectie minimaal verdubbelen en willen ze doorgroeien naar 300 vaste klanten in 2022.

In 2016 leerde Florentine hoe vervuilend de mode industrie is en onder welke omstandigheden arbeiders moeten werken. Dit was voor haar het moment om haar eigen koopgedrag aan te passen. Minder kopen en als ze iets kocht voornamelijk duurzame merken. Toch was dit voor haar niet genoeg. “Ik had een kast vol met prachtige duurzame basics, maar voor feestjes, dinertjes en andere gelegenheden wil je toch net iets anders aan. Bovendien viel het mij op dat dit nou juist vaak de items waren die na een paar keer dragen in de kast bleven hangen. Zo is CIRCLE CLOSET geboren,” geeft Florentine aan. Een platform voor het huren en verhuren van designerkleding voor gelegenheden.

Duurzaamheid

Het verduurzamen van de mode industrie is voor Florentine een belangrijke reden geweest voor de oprichting van haar bedrijf. In de kern is CIRCLE CLOSET dan ook een duurzaam bedrijf. Dit betekent dat ze letten op de footprint van hun fulfilment, zo werken ze met fietskoeriers en de meest duurzame stomerij optie die er in Nederland te vinden is. Ook willen ze van gerecyclede dozen naar multiple use verpakkingen toe. Ze proberen bij het uitzoeken van kleding zoveel mogelijk te letten op merken die al bezig zijn met verduurzamen, werken met goede stoffen of lokaal produceren. Florentine krijgt vaak de vraag waarom ze dan niet alleen maar met duurzame merken werken en geeft hierop het volgende antwoord: “Wij richten ons met name op de gedragsverandering bij de consument en we geloven dat we dit met merken moeten doen die het meest geliefd zijn bij de klanten die wij willen aanspreken.”

Crowdfunding

Een jaar geleden is Florentine begonnen met een pilot en inmiddels heeft CIRCLE CLOSET sinds de lancering eind oktober 100+ klanten en zijn ze bezig om naar de volgende fase te groeien middels crowdfunding. Met crowdfunding wil het bedrijf de collectie minimaal verdubbelen en meer maten en stijlen toevoegen. Daarnaast geloven ze dat slimme online marketing ervoor gaat zorgen dat ze minimaal verdriedubbelen in vaste klanten. Investeren kan middels een lening vanaf €150 of het kopen van een tegoedbon vanaf €50. Er is zelfs een weddingcrasher rittenkaart voor alle (inhaal)huwelijken deze zomer.

Gillis: ‘ We willen graag samen met onze crowd groeien en zo meer impact maken. Bovendien krijgen we vaak de vraag of we niet meer kleding of maten kunnen aanbieden. Nu kunnen onze klanten en de rest van de crowd daaraan meehelpen. Het is goed om te zien dat er draagvlak is voor onze groeiplannen’

Gillis haar doel is minimaal 20.000 Nederlandse klanten in 2026 en dan ook Europese dekking. Ze wil graag fashion rental de norm maken en zo bijdragen aan een circulaire economie. Want dat is uiteindelijk waar het bij CIRCLE CLOSET allemaal om draait.

Share Button