Maaltijdboxenbedrijf Boerschappen wordt een Coöperatie en zoekt duizenden nieuwe mede-eigenaren

Het snelgroeiende maaltijdboxenbedrijf Boerschappen wordt een coöperatie van klanten, medewerkers, boeren en andere geïnteresseerden. Door deze manier van organiseren worden zij ook mede-eigenaar en wordt de snelle groei verder voortgezet. Boerschappen groeide in de afgelopen 2 jaar bijna 500% tot ruim €7.3 miljoen euro. 

Boerschappen is een snelgroeiend maaltijdboxenbedrijf, dat opgericht is in 2013. Samen met een netwerk van ruim 150 kleinschalige makers en boeren levert Boerschappen diverse soorten maaltijdboxen, die haar duizenden klanten zelf kunnen ophalen bij meer dan 30 ophaalpunten of laten thuisbezorgen door héél Nederland. Oprichter Stéphanie Vellekoop: ,,Al sinds de oprichting hebben wij de ambitie om voeding te leveren die voedt, uit een keten die deugt. Binnen 12 uur zorgen we ervoor dat de mooiste producten van boerderij in de keuken van onze klanten liggen. Samen met onze boeren, collega’s én klanten willen we laten zien dat het wél kan: een keten maken die deugt!’’

Met een team van meer dan 60 collega’s is Boerschappen één van de grootste korte keten bedrijven in Nederland en verhuist het bedrijf deze maand naar haar nieuwe bedrijfspand in Breda om haar ambitieuze groeidoelstellingen verder vorm te geven, die tot nu toe op eigen kracht en zonder externe aandeelhouders werden behaald. Oprichter Stijn Markusse; ,,Het afgelopen jaar spraken we met tientallen impact funds, investeringsmaatschappijen en banken om samen te werken aan de groei van ons bedrijf. Ze spraken over onze exit-strategie, zeggenschap, onze winstcijfers over 4 jaar en zelfs over de rechten om ons bedrijf te mogen verkopen als de hoogste bieder kwam. Vanzelfsprekend paste dat niet bij ons en hebben Stéphanie en ik de keuze voor een coöperatie gemaakt. Een coöperatie biedt de ideale vorm voor de manier waarop wij willen groeien; met aandeelhouders die niet enkel een commercieel belang hebben, maar de wereld ook een stukje mooier willen maken én achterlaten. En bovendien samen met ons willen optrekken in onze missie om een voedselketen te maken die deugt voor iedereen die erin betrokken is.’’

Boerschappen gaat de komende jaren veel investeren in een nieuw IT-platform, verdere mechanisering in het productie-proces, versterking van het team en mikt het op een verviervoudiging van de omzet in 2024. Het bedrag dat opgehaald wordt met deze fundingsronde komt hier volledig ten goede aan.

Vanaf 14 januari start de campagne en is er de mogelijkheid om aandelen te reserveren, die vanaf 1 Februari verzilverd kunnen worden. Als het animo groter blijkt dan het aantal beschikbare aandelen zal reservering niet mogelijk zijn en spreekt Boerschappen van first-come-first-serve.

Meer informatie over Boerschappen en haar verdere opschaling lees je op www.boerschappen.nl/investeren.

Share Button