The Good Spice lanceert crowdfunding voor eerlijke specerijenhandel

The Good Spice, een Nederlandse onderneming die specerijen rechtstreeks van kleinschalige boeren naar consumenten brengt, is gestart met een crowdfunding om verdere groei en impact mogelijk te maken. Het minimale doelbedrag van de crowdfunding bedraagt 80.000 euro en hiervan is al 72% opgehaald. Het opgehaalde geld wordt gebruikt om meer eerlijke specerijen in te kopen, vaker workshops te geven en een podcast over specerijen op te zetten.

Eerlijke ketens

The Good Spice werd opgericht door Iona Mulder, voormalig chef en impactconsultant. Het idee ontstond in 2018 na het proeven van een stuk kaneel dat haar partner uit Azië had meegenomen die lekkerder was dan ze ooit eerder had geproefd. In 2023 kwamen Charis Heising en Claudia Brown als co-founders aan boord en groeide het bedrijf verder. Inmiddels is het team uitgebreid met experts in operations, klantrelaties en communicatie.

Sinds de oprichting heeft The Good Spice 13 korte, transparante handelsketens opgezet met boeren uit onder meer India, Zanzibar en Sicilië. Het bedrijf betaalt deze boeren een prijs ruim boven de marktwaarde, werkt uitsluitend met duurzame en regeneratieve landbouwpraktijken, en betrekt sociale werkplaatsen in het verpakkingsproces. De onderneming werkt volgens het Steward Ownership-model, waarbij winst ten dienste staat van de missie.

Betere smaken in de Nederlandse keuken

Om de positieve impact van The Good Spice verder te vergroten is Mulder een crowdfunding gestart op het platform CrowdAboutNow, waar Mesjokke – die de kruiden van The Good Spice gebruiken in hun chocoladerepen – eerder dit jaar ook al financiering ophaalde. Mesjokke financierde voor opschaling en strijdt daarmee voor een eerlijkere chocolade industrie. The Good Spice zal ook opschalen met financiering uit de crowdfunding en strijdt op haar beurt voor eerlijke handel in specerijen en kruiden.

Mulder: “Met hulp van investeerders kunnen we doorgroeien naar The Good Spice 2.0 en daarmee nog meer boeren van eerlijkere inkomsten voorzien en nog meer duurzaam geteelde specerijen naar Nederland halen. Dat is niet alleen fijn voor de boeren en de natuur, maar ook voor de smaken in de Nederlandse keuken.”

Laagdrempelig meedoen

De grootste plannen – nieuwe specerijketens opzetten, culinaire workshops opzetten, verbetering van de website, transparantie verbeteren en een podcast opzetten – betekenen niet dat de drempel hoog ligt voor investeerders om in te stappen. Al vanaf 50 euro doen investeerders mee met de voorverkoop en vanaf 500 euro doen mensen mee met de lening. De lening loopt 5 jaar en heeft een rente van 3%. Elke investeerder ontvangt een mooie beloning die groter wordt naarmate het geïnvesteerde bedrag hoger wordt.

Inmiddels doen al 69 investeerders mee met de crowdfunding van The Good Spice. Naast wat het de investeerders oplevert, laat deze investeerdersreactie zien dat er meer is waarom mensen hun investering plaatsen: “Sinds ik de Good Spice heb ontmoet, ben ik fan. Mooie producten, een integer team en beheerste groei.”. Dit soort reacties en de snelheid waarmee de investeringen binnen komen, maken dat Mulder positief gestemd is over het behalen van het doelbedrag.

Share Button