Banken komen met producten rond klimaat

ABN Amro, INGen Rabobank zinnen op de ontwikkeling van ‘klimaatvriendelijke’ bankproducten, zoals een ‘ klimaathypotheek ‘ die klanten een lagere rente biedt als zij hun huis isoleren.

De banken doen dat op aandringen van Milieudefensie. De initiatieven vinden plaats in het kader van het klimaatproject ‘Hier’, waaraan 45 goededoelenorganisaties meewerken. ‘Hier’ wordt gesteund door de Postcode Loterij, die euro 16 mln in het project steekt.

Volgens campagneleider Donald Pols van Milieudefensie is het uniek dat de milieubeweging op deze manier samenwerkt met de banken. ‘Normaal voeren we eerst actie, zeggen we wat ze volgens ons fout doen. Nu stellen we doelen en proberen samen methoden te ontwikkelen om die doelen te bereiken.’

Een klimaathypotheek is een van de opties die door de banken wordt bestudeerd, zegt Pols. Een andere mogelijkheid is een klimaat-credit-card, waarmee milieuvriendelijke activiteiten worden gesteund.

Ook wordt gedacht aan het opzetten van een klimaatfonds, waar klanten geld in kunnen storten om milieuvervuilende activiteiten, zoals vliegreizen, te compenseren. Dat fonds zou moeten investeren in duurzame energie in ontwikkelingslanden. Milieudefensie wist ING en Rabobank vorig jaar al te bewegen om alleen nog maar gebruik te maken van energiezuinige lease-auto’s.

De drie banken bevestigen dat zij in gesprek zijn met Milieudefensie, maar vinden het te vroeg om in te gaan op mogelijke nieuwe producten die zij ontwikkelen. Het idee van een klimaathypotheek sluiten zij niet uit. Ook kijken zij naar de mogelijkheid om de bedrijfsvoering van hun kantoorgebouwen klimaatneutraal te maken.

‘We hebben pas één gesprek gehad, maar we staan hier positief tegenover’, zegt een woordvoerder van Rabobank. ‘Wij zijn al jaren bezig met het klimaat. Dat blijft de komende jaren belangrijk. Samenspraak met Milieudefensie kan ons wellicht nog verder helpen.’

Milieudefensie wil de banken niet alleen bewegen om klimaatvriendelijke producten te ontwikkelen, maar hen ook overtuigen om bij hun investeringsbeleid rekening te houden met het klimaat. Zo zouden ze meer in duurzame energie moeten investeren. ‘Ze zeggen nu wel dat ze verantwoord investeren, maar wij willen dat bewezen zien aan de hand van meetbare criteria’, aldus Pols. ‘Alleen een paar klimaatproducten op de markt brengen is voor ons niet genoeg.’

Share Button