Jaarverslag 2020 ASN Beleggingsfondsen: mooie resultaten in een bewogen jaar

Bron
ASN Beleggingsfondsen

Partner

ASN Beleggingsfondsen heeft haar Jaarverslag 2020 gepubliceerd en rapporteert mooie beleggingsresultaten in een bewogen jaar. “2020 heeft ons allemaal op ongekende wijze laten zien dat iets microscopisch kleins als een virus een enorme impact kan hebben op onze mondiale structuren, economisch en sociaal. Zoals de vlinder die een orkaan veroorzaakt.”

De aandelenfondsen (UCITS N.V.), die sinds vorig jaar ook internationaal verkrijgbaar zijn, behaalden mooie rendementen. Het ASN Duurzaam Aandelenfonds deed het met een rendement van 9,8% ruim 4,5% beter dan de benchmark, het ASN Duurzaam Small & Midcapfonds met een rendement van 7,0% licht beter dan de benchmark, en het ASN Milieu & Waterfonds behoorde met een rendement van 22,4% voor de tweede keer op rij bij de beste – in Nederland verkrijgbare – duurzame fondsen. Het ASN Duurzaam Obligatiefonds had een positief rendement dankzij koersstijgingen en ontvangen rentebetalingen.

Een bewogen jaar

Voor de impactfondsen (AIF N.V.) was 2020 een bewogen jaar. Aan de ene kant kregen de ASN Duurzame Mixfondsen het predicaat ‘IEX Beste Keuze’ en werden de resultaten van het ASN Groenprojectenfonds nauwelijks door corona geraakt. Aan de andere kant was het jaarrendement van het ASN-Novib Microkredietfonds voor het eerst in zijn bestaan negatief. Dat kwam onder meer doordat het fonds voorzieningen moest nemen op sommige leningen als gevolg van de economische effecten van de coronapandemie. Tegelijkertijd bleken de lokale ondernemers heel wendbaar en konden ze ook veel terugbetalen. In oktober kon het fonds weer open nadat het op 30 maart tijdelijk werd gesloten.

Wat 2020 ons nog meer liet zien

2020 liet ook zien dat veel landen het virus met een orkaankracht aan kapitaal en maatregelen te lijf gingen. Dit gevoel van urgentie en de bereidheid om ernaar te handelen móeten we ook mondiaal kunnen opbrengen voor de klimaat- en biodiversiteitscrisis, waarbij eindeloos veel meer op het spel staat. Waar wachten we nog op?

ASN Bank gaat in elk geval de transitie naar een duurzame economie op nog vollere kracht aanjagen. Het doel is een effectief positieve impact op de mens en planeet in 2030. “Want alleen van een rijkere wereld kun je de vruchten blijvend plukken. Ook wij zijn er nog niet. Maar gelukkig zijn we al goed op weg.”

Jaarverslag 2020 ASN Beleggingsfondsen AIF N.V. (pdf) 23,08 MB

Jaarverslag 2020 ASN Beleggingsfondsen UCITS N.V. (pdf) 14,81 MB