Wakuli haalt geld op voor ambitieuze strategie

Bron
Wakuli

Met additionele funding van 1,8 miljoen euro is koffiebedrijf Wakuli erin geslaagd een stevige basis onder een ambitieus groeiplan voor de komende jaren te leggen. Met het bedrag wil de Amsterdamse start-up binnen een jaar haar 10.000 koffie-abonnementen vervijfvoudigen en nog eens zo’n 1.000 koffieboeren van een beter inkomen voorzien. Rubio Impact Ventures (voorheen Social Impact Ventures) investeert samen met een aantal business angels in Wakuli.

Wakuli werd in 2019 opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld. De snelgroeiende onderneming levert premium koffie rechtstreeks aan consumenten, thuis in de brievenbus. Consumenten kunnen wekelijks of maandelijks vers gebrande koffie ontvangen zonder ergens aan vast te zitten. Via het online platform van Wakuli staan consumenten en boerencoöperaties die de koffie produceren rechtstreeks in contact met elkaar, zodat het altijd duidelijk is waar de koffie vandaan komt en hoeveel de boeren er aan verdienen.

Van de jaarlijkse mondiale omzet in de koffiesector, goed voor ongeveer 170 miljard euro, eindigt slechts tien procent in de zakken van de boeren in de productielanden. Door handelaren, retailers en inkopers over te slaan, breekt Wakuli met dit traditionele handelsmodel en legt het bedrijf het zwaartepunt daar waar het moet liggen: bij de boer. Zo draagt het bedrijf bij aan de gestage transformatie van de koffiewereld en wil het vorm geven aan een nieuwe, moreel gezonde sector die past in de 21e eeuw. En het mes snijdt aan twee kanten. Boeren ontvangen een twee tot drie keer hogere prijs voor hun product, terwijl consumenten niet meer betalen voor hun koffie.

Kapitaalinjectie van 1,8 miljoen euro door o.a. Rubio Impact Ventures

Het Nederlandse Rubio Impact Ventures (voorheen Social Impact Ventures) investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in Wakuli. “Wij zijn bijzonder blij een bijdrage te kunnen leveren aan het verwezenlijken van de ambities van Wakuli. Een prachtig voorbeeld van een onderneming die met een vernieuwende aanpak voor een substantiële verandering in de keten kan zorgen, en daarmee goed in onze portfolio past”, zegt Willemijn Verloop, partner bij Rubio, dat investeert in ondernemingen die voor grote, schaalbare en duurzame veranderingen zorgen.

Wakuli’s gaat langdurige samenwerkingen aan met boerencoöperaties van kleinschalige boeren in productielanden om consumenten zo goede koffie tegen een faire prijs te kunnen leveren. “De snelle groei van Wakuli toont aan dat de consument gelooft in kwaliteitskoffie die op een duurzame en eerlijke manier wordt geproduceerd”, aldus Yorick van Wakuli.

3.000 boerenfamilies met een betere toegang tot de markt

Op dit moment neemt Wakuli koffie af van ongeveer 500 boeren. Het bedrijf verwacht met deze kapitaalinjectie ein volgend jaar minstens 3.000 boerenfamilies betere markttoegang te verschaffen met als eerste doel om het inkomen uit koffie met minstens 25 procent te verhogen. Zo werkt Wakuli aan een leefbaar inkomen in koffieketens en wil het de toekomst van het kopje koffie veiligstellen.

Die toename wordt gedreven door het gemak van koffie bestellen zonder verzendkosten. Consumenten en bedrijven kunnen via het my.wakuli-platform eenvoudig hun gewenste koffie hoeveelheid aangeven. Wakuli heeft nu 10.000 abonnees. Eind volgend jaar moeten dat er tenminste 50.000 zijn.

Wakuli is het afgelopen jaar met 30 procent per maand gegroeid; de coronamaatregelen hebben deze groei niet afgeremd maar juist versneld. “Veel mensen werken thuis waardoor ze geen automatenkoffie meer te drinken maar zelf een keuze kunnen maken. Veel mensen kiezen voor verse koffie van hoogwaardige kwaliteit”, zegt Lukas van Wakuli. “Ze vinden het bovendien fijn dat de koffie op vaste momenten thuis wordt afgeleverd en niet naar de winkel hoeven te gaan.” Hoge kwaliteit koffie moet natuurlijk snel na het branden bij de consument belanden, iets dat alleen maar kan via een online model zoals dat van Wakuli.

Verbetering van digitale platform

Wakuli zal het extra kapitaal onder meer gebruiken voor de eerste stappen buiten Nederland en voor verdere verbetering van het eigen digitale platform. Zo wordt de flexibiliteit op my.wakuli vergroot, waardoor koffie bestellen eenvoudiger wordt. Daarnaast gaat het platform mogelijk maken om feedback van consumenten direct door te sturen naar boeren (en vice versa).

Share Button